”Den rektor som säger att det inte finns någon mobbning ljuger eller lever i någon sorts bomull.” - En undersökning om rektorers uppfattningar om skolmobbning i Svenskfinland
Käldström-Sund, Julia (2021)
Käldström-Sund, Julia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101111538
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101111538
Tiivistelmä
Syftet med denna magisteravhandling är att studera skolmobbning bland ungdomar i högstadieåldern. Teman som diskuteras i magisteravhandlingen är definitionen av mobbning, i vilka former den kan ta sig uttryck, hur vanligt förekommande den är, dess konsekvenser och mobbningsförebyggande arbete. Med hjälp av Bronfenbrenners systemteori identifieras även vilka faktorer på olika nivåer som ökar risken för att bli involverad i mobbning. Fokus ligger på Svenskfinlands rektorers uppfattningar och erfarenheter av skoltrivsel, mobbning och mobbingsförebyggande arbete. Mobbning i skolan är ett fenomen som ständigt förändras och det kommer hela tiden nya former och arenor för mobbning och därför är det ett ämne som kontinuerligt behöver undersökas.
Undersökningen i avhandlingen har gjorts inom projekt KOMPIS (kunskap om mobbningsprevention i Svenskfinland). Projektet är ett forsknings- och samhällsutvecklingsprojekt vid Åbo Akademi i Vasa och projektet startade 2019. Syftet med projektet är att sprida evidensbaserad kunskap om ungas skoltrivsel och psykiska välmående. Jag har deltagit i projektets första fas och samlat in åsikter om hur man kan arbeta för att främja skoltrivsel och förhindra mobbning i finlandssvenska skolor.
Resultatet av undersökningen visar att mobbning är ett fenomen som finns och kommer att finnas i skolorna. Det är ett stort och komplicerat fenomen som pågår dygnet runt idag på grund av mobiltelefonerna. Rektorerna efterlyser strategier för att upptäcka mobbningen tidigare, de anser också att de befintliga programmen mot mobbning borde förnyas så att de är relevanta för dagens skola och problem. Rektorerna framhåller också att det behövs mer personal i skolan.
Undersökningen i avhandlingen har gjorts inom projekt KOMPIS (kunskap om mobbningsprevention i Svenskfinland). Projektet är ett forsknings- och samhällsutvecklingsprojekt vid Åbo Akademi i Vasa och projektet startade 2019. Syftet med projektet är att sprida evidensbaserad kunskap om ungas skoltrivsel och psykiska välmående. Jag har deltagit i projektets första fas och samlat in åsikter om hur man kan arbeta för att främja skoltrivsel och förhindra mobbning i finlandssvenska skolor.
Resultatet av undersökningen visar att mobbning är ett fenomen som finns och kommer att finnas i skolorna. Det är ett stort och komplicerat fenomen som pågår dygnet runt idag på grund av mobiltelefonerna. Rektorerna efterlyser strategier för att upptäcka mobbningen tidigare, de anser också att de befintliga programmen mot mobbning borde förnyas så att de är relevanta för dagens skola och problem. Rektorerna framhåller också att det behövs mer personal i skolan.