Maantien 1452 parantaminen välillä Purola – maantie 140, Järvenpää ja Tuusula : Aluevaraussuunnitelma
Uudenmaan ELY-keskus
26.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-878-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-878-9
Tiivistelmä
Maantie 1452 (Vähänummentie) Purolasta vanhalle Lahdentielle (maantie 140) on osa tulevaa Keski-Uudenmaan pohjoista logistiikkayhteyttä. Logistiikkayhteyden tavoitteena on palvella lähiseutujen välisen liikenteen lisäksi maakunnallisen tason kuljetuksia liittymällä valta- ja kantateihin. Maantie 1452 rajautuu maanteiden 1421 (Jokelantien) ja 140 (Vanhan Lahdentien) liittymien väliin ja on noin seitsemän kilometriä pitkä. Tieympäristöltään maaseutumainen länsipääty on Tuusulan kunnan alueella, ja siirryttäessä itään Järvenpään kaupungin alueelle, se muuttuu keskivaiheilla keskustaajama-, teollisuus- ja varastoalueiksi. Aivan itäinen pääty tiestä (Kartanoväylä) muuttuu jälleen pientalovaltaiseksi asutusalueeksi ja lopulta maaseutumaisemaksi tieympäristöksi. Maantie 1452 on osa suurten erikoiskuljetusten reittiä, jossa Wärtsilän teollisuusalueen siltojen kohdalla on kiertoreitti katuverkon kautta.
Maantien 1452 merkittävimmiksi puutteiksi on todettu jalankulku- ja pyöräilyliikenteen ja muun liikenteen kohtaaminen tasoylityksissä liittymäalueilla. Turvallisuusriski korostuu erityisesti vilkasliikenteisessä maantien 1456 (Pohjoisväylän) valo-ohjatussa liittymässä, jossa raskasta liikennettä kulkee Järvenpään ja valtatien 4 suuntiin ja jossa on kaksi suojatieylitystä Vähänummentien yli. Ongelmallisiksi liikenteen sujuvuudelle todettiin myös suunnitelma-alueen nelihaaraliittymät.
Suunnittelualueen liikennemäärät kasvavat tulevaisuudessa erityisesti Wärtsilän teollisuusalueen uuden Lujabetonin tehtaan myötä sekä Pietilän kohdalle kaavoitetun yritysalueen rakentamisen seurauksena. Liikenne-ennusteiden pohjalta on esitetty, että suunnittelualueen toimenpiteitä tehdään vaiheittain liikennemäärien kasvaessa. Toimenpiteet on jaettu 1.parantamisvaiheeseen, joka on toteutettavissa heti ja 2.parantamisvaiheeseen, joka esitetään toteutettaviksi ennen vuotta 2040. Aluevaraussuunnitelmassa on esitetty vaiheistetut toimenpiteet ja niiden tilantarve.
1.parantamisvaiheen toimenpiteet: Liikenteen sujuvuutta parannetaan vähentämällä liittymien määrää Vähänummentiellä ja lisäämällä jääviin liittymiin kääntymiskaistoja vasemmalle. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen turvallisuutta parannetaan korvaamalla suojatieylityksiä alikuluilla.
2.parantamisvaiheen toimenpiteet: Liikenteen sujuvuutta parannetaan toteuttamalla Vähänummentien ja Pohjoisväylän liittymä eritasoliittymänä, muuttamalla Vähänummentie 2+2 kaistaiseksi Asponkadun liittymästä Joukolan alikulkukäytävälle ja muuttamalla Pohjoisväylä 2+2 kaistaiseksi eritasoliittymän kohdalla. Lisäksi liittymiin lisätään kääntymiskaistoja vasemmalle ja liittymien määrää Vähänummentielle vähennetään. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen turvallisuutta parannetaan lisäämällä alikulkuja Vähänummentielle ja Pohjoisväylälle
Aluevaraussuunnitelmassa esitetyillä toimenpinteillä raskaan liikenteen sujuvuus paranee, ja kuljetusten ennakoituvuus sekä täsmällisyys paranevat. Toimenpiteiden myötä myös paikallisliikenteen sujuvuus ja turvallisuus kohenevat. Uudet jalankulku- ja pyöräilyväylät täydentävät pyöräilyliikenteen verkostoa. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus paranee suunniteltujen alikulkujen myötä. Uusilla melusuojauksilla vähennetään tieliikenteen asutukselle aiheuttamia meluhaittoja. Pohjavedenpilaantumisenriskiä vähennetään rakentamalla pohjavedenmuodostumisalueille pohjavedensuojaukset.
Aluevaraussuunnitelma toimii alueen yleis- ja asemakaavoitustöiden taustamateriaalina. Suunnitelmassa on annettu ohjeita jatkosuunnittelulle sekä esitetty hankkeen vaikutukset, jotka tukevat tehtävää päätöksentekoa. Suunnitelman ja siitä saatujen lausuntojen perusteella Uudenmaan ELY-keskus tekee hankkeesta jatkosuunnittelupäätöksen. Hankkeen toteuttamisajankohtaa voidaan arvioida vasta siinä vaiheessa, kun hanke päätetään toteuttaa. Ennen toteutusta hankkeesta laaditaan tiesuunnitelma ja asiakirjat rakentamista varten.
Saavutettavuus tarkistettu.
Maantien 1452 merkittävimmiksi puutteiksi on todettu jalankulku- ja pyöräilyliikenteen ja muun liikenteen kohtaaminen tasoylityksissä liittymäalueilla. Turvallisuusriski korostuu erityisesti vilkasliikenteisessä maantien 1456 (Pohjoisväylän) valo-ohjatussa liittymässä, jossa raskasta liikennettä kulkee Järvenpään ja valtatien 4 suuntiin ja jossa on kaksi suojatieylitystä Vähänummentien yli. Ongelmallisiksi liikenteen sujuvuudelle todettiin myös suunnitelma-alueen nelihaaraliittymät.
Suunnittelualueen liikennemäärät kasvavat tulevaisuudessa erityisesti Wärtsilän teollisuusalueen uuden Lujabetonin tehtaan myötä sekä Pietilän kohdalle kaavoitetun yritysalueen rakentamisen seurauksena. Liikenne-ennusteiden pohjalta on esitetty, että suunnittelualueen toimenpiteitä tehdään vaiheittain liikennemäärien kasvaessa. Toimenpiteet on jaettu 1.parantamisvaiheeseen, joka on toteutettavissa heti ja 2.parantamisvaiheeseen, joka esitetään toteutettaviksi ennen vuotta 2040. Aluevaraussuunnitelmassa on esitetty vaiheistetut toimenpiteet ja niiden tilantarve.
1.parantamisvaiheen toimenpiteet: Liikenteen sujuvuutta parannetaan vähentämällä liittymien määrää Vähänummentiellä ja lisäämällä jääviin liittymiin kääntymiskaistoja vasemmalle. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen turvallisuutta parannetaan korvaamalla suojatieylityksiä alikuluilla.
2.parantamisvaiheen toimenpiteet: Liikenteen sujuvuutta parannetaan toteuttamalla Vähänummentien ja Pohjoisväylän liittymä eritasoliittymänä, muuttamalla Vähänummentie 2+2 kaistaiseksi Asponkadun liittymästä Joukolan alikulkukäytävälle ja muuttamalla Pohjoisväylä 2+2 kaistaiseksi eritasoliittymän kohdalla. Lisäksi liittymiin lisätään kääntymiskaistoja vasemmalle ja liittymien määrää Vähänummentielle vähennetään. Jalankulku- ja pyöräilyliikenteen turvallisuutta parannetaan lisäämällä alikulkuja Vähänummentielle ja Pohjoisväylälle
Aluevaraussuunnitelmassa esitetyillä toimenpinteillä raskaan liikenteen sujuvuus paranee, ja kuljetusten ennakoituvuus sekä täsmällisyys paranevat. Toimenpiteiden myötä myös paikallisliikenteen sujuvuus ja turvallisuus kohenevat. Uudet jalankulku- ja pyöräilyväylät täydentävät pyöräilyliikenteen verkostoa. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus paranee suunniteltujen alikulkujen myötä. Uusilla melusuojauksilla vähennetään tieliikenteen asutukselle aiheuttamia meluhaittoja. Pohjavedenpilaantumisenriskiä vähennetään rakentamalla pohjavedenmuodostumisalueille pohjavedensuojaukset.
Aluevaraussuunnitelma toimii alueen yleis- ja asemakaavoitustöiden taustamateriaalina. Suunnitelmassa on annettu ohjeita jatkosuunnittelulle sekä esitetty hankkeen vaikutukset, jotka tukevat tehtävää päätöksentekoa. Suunnitelman ja siitä saatujen lausuntojen perusteella Uudenmaan ELY-keskus tekee hankkeesta jatkosuunnittelupäätöksen. Hankkeen toteuttamisajankohtaa voidaan arvioida vasta siinä vaiheessa, kun hanke päätetään toteuttaa. Ennen toteutusta hankkeesta laaditaan tiesuunnitelma ja asiakirjat rakentamista varten.
Saavutettavuus tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]