Inlärning av morfologiska strukturer med hjälp av en mobilapplikation vid andraspråksinlärning av finska
Köykkä, Johanna (2020)
Köykkä, Johanna
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110489187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110489187
Tiivistelmä
Invandring till Finland har ökat drastiskt under de senaste åren. Att invandrarna lär sig det nya hemlandets språk är viktigt med tanke på integration och sysselsättning. Inlärning av det andra språket är en komplicerad process där bland annat individens modersmål och motivation har en avgörande roll. Inlärning av de morfosyntaktiska strukturerna har ofta identifierats som en av de största utmaningarna vid andraspråksinlärning. Det finska språket har en rik morfologi vilken kan tänkas orsaka besvär för andraspråksinlärare av finska.
Syftet med avhandlingen var att undersöka effekten av mobilassisterad inlärning (MALL) på lärandet av morfologiska strukturer vid andraspråksinlärning av finska. Avhandlingen ämnade att svara på följande frågor: Har träning med hjälp av en mobilapplikation en påverkan på förmågan att förstå och producera flermorfemiga ord hos L2-inlärare av finska? Finns det skillnader i inlärningsresultat mellan transparenta och icke-transparenta ord?
I studien deltog 30 andraspråksinlärare av finska som var på nybörjarnivå. Deltagarna randomiserades in i en experimentgrupp (n=16) och en aktiv kontrollgrupp (n=14). Deltagarna i båda grupperna deltog i före- och eftermätningar som bestod av ett test på visuellt lexikalt beslut (VLD), ett produktivt test och ett språkligt test, Kielo. Dessutom fyllde deltagarna i ett självsvarsformulär vid båda testtillfällen.
Under en tre veckor lång interventionsperiod använde experimentgruppen LexLearn-applikationen som var utvecklad för det här studieprojektet. LexLearn-applikationen inkluderar morfologisk träning och baserar sig på tidsfördelad repetition. Under samma tid använde kontrollgruppen en annan applikation som inte specifikt fokuserade på morfologin. Deltagarna i båda grupperna skulle använda applikationerna 15 minuter per dag.
Det förekom inga signifikanta skillnader mellan gruppernas pre-post prestation vare sig i VLD eller i Kielo. Det förekom däremot en signifikant förbättring till förmån avexperimentgruppen i deltagarnas förmåga att böja ord som har en transparent böjning. Resultaten i studien antyder att träning med en mobilapplikation kan främja inlärning av transparenta böjningsformer vid andraspråksinlärning och trots begränsningarna i studien erbjuder den en grund för fortsatta studier om mobilassisterad inlärning av morfologi hos andraspråksinlärare.
Syftet med avhandlingen var att undersöka effekten av mobilassisterad inlärning (MALL) på lärandet av morfologiska strukturer vid andraspråksinlärning av finska. Avhandlingen ämnade att svara på följande frågor: Har träning med hjälp av en mobilapplikation en påverkan på förmågan att förstå och producera flermorfemiga ord hos L2-inlärare av finska? Finns det skillnader i inlärningsresultat mellan transparenta och icke-transparenta ord?
I studien deltog 30 andraspråksinlärare av finska som var på nybörjarnivå. Deltagarna randomiserades in i en experimentgrupp (n=16) och en aktiv kontrollgrupp (n=14). Deltagarna i båda grupperna deltog i före- och eftermätningar som bestod av ett test på visuellt lexikalt beslut (VLD), ett produktivt test och ett språkligt test, Kielo. Dessutom fyllde deltagarna i ett självsvarsformulär vid båda testtillfällen.
Under en tre veckor lång interventionsperiod använde experimentgruppen LexLearn-applikationen som var utvecklad för det här studieprojektet. LexLearn-applikationen inkluderar morfologisk träning och baserar sig på tidsfördelad repetition. Under samma tid använde kontrollgruppen en annan applikation som inte specifikt fokuserade på morfologin. Deltagarna i båda grupperna skulle använda applikationerna 15 minuter per dag.
Det förekom inga signifikanta skillnader mellan gruppernas pre-post prestation vare sig i VLD eller i Kielo. Det förekom däremot en signifikant förbättring till förmån avexperimentgruppen i deltagarnas förmåga att böja ord som har en transparent böjning. Resultaten i studien antyder att träning med en mobilapplikation kan främja inlärning av transparenta böjningsformer vid andraspråksinlärning och trots begränsningarna i studien erbjuder den en grund för fortsatta studier om mobilassisterad inlärning av morfologi hos andraspråksinlärare.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [73]