Kommunal kontraktsuppföljning: En kvalitativ studie om kommuners förmåga att följa upp utlagd tjänsteproduktion
Paukkonen, Lasse (2020)
Avaa tiedosto
Paukkonen, Lasse
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246804
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246804
Tiivistelmä
Kommunernas kontraktsuppföljning har blivit en central arbetsuppgift i den kommunala verksamheten, vars tjänster i allt större grad upphandlas från privata tjänsteproducenter. Fastän själva tjänsteproduktionen inte längre skulle utföras av kommunerna har de ett beställaransvar som måste uppfyllas. Kontraktsuppföljningen utgör en viktig funktion i en kommuns verksamhet, i och med att tjänsterna fortsättningsvis produceras under kommunalt styre. Uppföljningskunnandet och uppföljningen av kontrakt har således blivit allt viktigare för kommunorganisationerna.
Avhandlingens syfte var att kartlägga hur kommunerna arbetar med kontraktsuppföljningen av köptjänster i praktiken. Avhandlingen baserar sig på kvalitativa intervjuer med personer som arbetar med kontraktsuppföljningen i de undersökta kommunerna. Intervjuerna och kartläggningen har gjorts anonym, så att svarspersonerna kan uttala sig objektivt om uppföljningen i den egna kommunorganisationen. Intervjuerna ger en uppfattning om hur kommunerna arbetar med kontraktsuppföljningen och vilka kontraktsuppföljnings- mekanismer som byggts för ändamålet. Skribenten bekantade sig med litteratur som beskriver kontraktsuppföljning och olika teorier kring uppföljningsprocessen. I avhandlingen behandlas teorier om kontraktsuppföljning. Avhandlingen tar inte ställning till om kommuner borde producera eller upphandla tjänster. Frågor som avhandlingen tar ställning till är följande: Har kommunerna en klar och tydlig struktur för hur de följer upp kontrakt som undertecknats med utomstående tjänsteleverantörer? Hur fördelas uppföljningsarbetet och hur sker kommunikationen och feedbacken mellan de olika aktörerna? Hur prioriterar kommunerna och de som arbetar med kontrakten uppföljningen av upphandlingarna?
Kartläggningen klargjorde hur upphandlade tjänster följs upp av tjänstemännen i de undersökta kommunerna. Enligt de intervjuades utsagor har kommunerna inte fastställt några tydligt strukturerade arbetssätt för att sköta den interna kontraktsuppföljningen. Uppföljningen utförs sporadiskt av tjänstemän inom den ansvariga enheten. Då upphandlingen och uppföljningen utförs av olika tjänstemän, kan problem uppstå om tjänstemännen inte känner till villkoren för tjänsteupphandlingen. De undersökta kommunerna hade en ständig dialog med representanterna för tjänsteproducenterna. I allmänhet uppfattar de intervjuade att dialogen och kontakten med tjänsteleverantörerna fungerar väl. Kommunerna har inte fäst särskild uppmärksamhet på utförandet av kontraktsuppföljning, trots att en lyckad uppföljning kan medföra besparingar och öka kvaliteten på tjänster som upphandlas.
Avhandlingens syfte var att kartlägga hur kommunerna arbetar med kontraktsuppföljningen av köptjänster i praktiken. Avhandlingen baserar sig på kvalitativa intervjuer med personer som arbetar med kontraktsuppföljningen i de undersökta kommunerna. Intervjuerna och kartläggningen har gjorts anonym, så att svarspersonerna kan uttala sig objektivt om uppföljningen i den egna kommunorganisationen. Intervjuerna ger en uppfattning om hur kommunerna arbetar med kontraktsuppföljningen och vilka kontraktsuppföljnings- mekanismer som byggts för ändamålet. Skribenten bekantade sig med litteratur som beskriver kontraktsuppföljning och olika teorier kring uppföljningsprocessen. I avhandlingen behandlas teorier om kontraktsuppföljning. Avhandlingen tar inte ställning till om kommuner borde producera eller upphandla tjänster. Frågor som avhandlingen tar ställning till är följande: Har kommunerna en klar och tydlig struktur för hur de följer upp kontrakt som undertecknats med utomstående tjänsteleverantörer? Hur fördelas uppföljningsarbetet och hur sker kommunikationen och feedbacken mellan de olika aktörerna? Hur prioriterar kommunerna och de som arbetar med kontrakten uppföljningen av upphandlingarna?
Kartläggningen klargjorde hur upphandlade tjänster följs upp av tjänstemännen i de undersökta kommunerna. Enligt de intervjuades utsagor har kommunerna inte fastställt några tydligt strukturerade arbetssätt för att sköta den interna kontraktsuppföljningen. Uppföljningen utförs sporadiskt av tjänstemän inom den ansvariga enheten. Då upphandlingen och uppföljningen utförs av olika tjänstemän, kan problem uppstå om tjänstemännen inte känner till villkoren för tjänsteupphandlingen. De undersökta kommunerna hade en ständig dialog med representanterna för tjänsteproducenterna. I allmänhet uppfattar de intervjuade att dialogen och kontakten med tjänsteleverantörerna fungerar väl. Kommunerna har inte fäst särskild uppmärksamhet på utförandet av kontraktsuppföljning, trots att en lyckad uppföljning kan medföra besparingar och öka kvaliteten på tjänster som upphandlas.