Nyutexaminerade klasslärares syn på sin relation till skolkollegiet
Kallio-Kujala, Paula (2020)
Kallio-Kujala, Paula
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110889644
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110889644
Tiivistelmä
Avhandlingen är en del av Gunilla Eklunds och Jessica Aspfors forskningsprojekt Nyutbildade klasslärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen som undersöker nyutexaminerade lärares upplevelser om den första tiden i yrket i relation till den forskningsbaserade lärarutbildningen. I denna avhandling läggs fokus på de nyutexaminerade lärares relationer med kollegerna.
Syftet med undersökningen är att undersöka nyutexaminerade klasslärares syn på sin relation till skolkollegiet och fördjupa förståelsen av och kunskapen om nya lärares erfarenheter av relationer till kollegerna. Två forskningsfrågor har formulerats utgående från detta syfte:
1. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare att de har blivit bemötta av skolkollegiet vid den nya arbetsplatsen?
2. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare att de har blivit en del av skolkollegiet under det första året i yrket?
Undersökningen är kvalitativ till sin natur och narrativ forskning har valts som forskningsansats eftersom narrativer lämpar sig för att öka förståelse av och skapa mening i mänskliga erfarenheter. Som datainsamlingsmetod valdes semi-strukturerad intervju med fyra olika teman: bakgrundsinformation, kompetens, relationer och professionell utveckling. Inom forskningsprojektet Nyutbildade klasslärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen (2017) intervjuades sammanlagt 18 nyutexaminerade finlandssvenska klasslärare. För denna undersökning gjordes ett urval av dessa informanter, vilket resulterade i fem informanter som det empiriska materialet för denna studie.
Utifrån det transkriberade intervjumaterialet skapades fem narrativer som gestaltar nyutexaminerade klasslärares erfarenheter av att bli bemötta av skolorna som nya lärare och av att bli medlemmar i skolkollegiet. Lärarnas utmaningar, erfarenheter av mentorskap och annat stöd samt beskrivningar av relationer till kollegerna inkluderades i narrativerna eftersom alla dessa hade anknytningar till kollegarelationerna.
Resultatet av undersökningen visar att bemötandet av de nyutexaminerade lärarna har varit positivt för samtliga informanter. De upplever att de har fått tillräckligt med stöd, både formellt via mentorprogram och informellt via kolleger. Samtidigt har även de i sin tur fått stödja sina kolleger. Skolans rektor hade en positiv inverkan på skapandet av en öppen och stöttande atmosfär i skolorna. Informanterna upplever att de ses som kompetenta och likvärdiga medlemmar av skolkollegiet och de känner sig motiverade för arbetet trots de olika utmaningar som de mött under det första året efter examinationen. Samtliga informanter anser sig ha hittat sin egen plats i skolkollegiet och ser framemot att utvecklas professionellt.
Ifall nyutexaminerade lärare får tillräckligt med stöd i början av sina yrkeskarriärer, skolans atmosfär är öppen och skolkulturen uppmuntrar till samarbete, kan nyutexaminerade lärare lättare överkomma de utmaningar som de möter under den första tiden i yrket. Detta även om lärarutbildningen inte kan förse blivande lärare med all den kunskap och alla de färdigheter som de kommer att behöva i yrket som lärare. I detta fall är även sannolikheten att nyutexaminerade lärare lämnar yrket mindre och Finland får högutbildade, kompetenta och motiverade lärare vars arbete gynnar elevers lärande och välmående.
Syftet med undersökningen är att undersöka nyutexaminerade klasslärares syn på sin relation till skolkollegiet och fördjupa förståelsen av och kunskapen om nya lärares erfarenheter av relationer till kollegerna. Två forskningsfrågor har formulerats utgående från detta syfte:
1. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare att de har blivit bemötta av skolkollegiet vid den nya arbetsplatsen?
2. Hur upplever nyutexaminerade klasslärare att de har blivit en del av skolkollegiet under det första året i yrket?
Undersökningen är kvalitativ till sin natur och narrativ forskning har valts som forskningsansats eftersom narrativer lämpar sig för att öka förståelse av och skapa mening i mänskliga erfarenheter. Som datainsamlingsmetod valdes semi-strukturerad intervju med fyra olika teman: bakgrundsinformation, kompetens, relationer och professionell utveckling. Inom forskningsprojektet Nyutbildade klasslärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen (2017) intervjuades sammanlagt 18 nyutexaminerade finlandssvenska klasslärare. För denna undersökning gjordes ett urval av dessa informanter, vilket resulterade i fem informanter som det empiriska materialet för denna studie.
Utifrån det transkriberade intervjumaterialet skapades fem narrativer som gestaltar nyutexaminerade klasslärares erfarenheter av att bli bemötta av skolorna som nya lärare och av att bli medlemmar i skolkollegiet. Lärarnas utmaningar, erfarenheter av mentorskap och annat stöd samt beskrivningar av relationer till kollegerna inkluderades i narrativerna eftersom alla dessa hade anknytningar till kollegarelationerna.
Resultatet av undersökningen visar att bemötandet av de nyutexaminerade lärarna har varit positivt för samtliga informanter. De upplever att de har fått tillräckligt med stöd, både formellt via mentorprogram och informellt via kolleger. Samtidigt har även de i sin tur fått stödja sina kolleger. Skolans rektor hade en positiv inverkan på skapandet av en öppen och stöttande atmosfär i skolorna. Informanterna upplever att de ses som kompetenta och likvärdiga medlemmar av skolkollegiet och de känner sig motiverade för arbetet trots de olika utmaningar som de mött under det första året efter examinationen. Samtliga informanter anser sig ha hittat sin egen plats i skolkollegiet och ser framemot att utvecklas professionellt.
Ifall nyutexaminerade lärare får tillräckligt med stöd i början av sina yrkeskarriärer, skolans atmosfär är öppen och skolkulturen uppmuntrar till samarbete, kan nyutexaminerade lärare lättare överkomma de utmaningar som de möter under den första tiden i yrket. Detta även om lärarutbildningen inte kan förse blivande lärare med all den kunskap och alla de färdigheter som de kommer att behöva i yrket som lärare. I detta fall är även sannolikheten att nyutexaminerade lärare lämnar yrket mindre och Finland får högutbildade, kompetenta och motiverade lärare vars arbete gynnar elevers lärande och välmående.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]