Vårdpersonals kunskap om afasi samt deras subjektiva erfarenheter av att kommunicera med patienter som har afasi
Klavus, Emilia (2020)
Klavus, Emilia
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101985720
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101985720
Tiivistelmä
Personcentrerad vård innebär att man strävar efter att stärka patienters individkänsla, vilket förverkligas genom man tar hänsyn till patientens bakgrund, preferenser och individuella behov i vårdsituationen. Afasi är en förvärvad språkstörning till följd av en hjärnskada. Vid afasi påverkas en persons kommunikationsförmåga som försvårar möjligheten till deltagande i olika grad, till exempel möjligheten att förmedla sitt vårdbehov. Vårdpersonal har daglig kontakt med patienter och är viktiga samtalspartner i vårdsituationer.
Syftet med denna avhandling var att kartlägga vårdpersonals kunskap om afasi, deras subjektiva erfarenheter av kommunikationen med patienter som har afasi samt att utreda om vårdpersonalen upplever sig ha ett behov av fortbildning om afasi. Data i denna avhandling samlades in med ett elektroniskt frågeformulär. Deltagarna var personer som arbetar inom öppenvården och specialsjukvården i Vasa, Korsholm och samarbetsområdet Vörå. Frågeformuläret fanns tillgängligt på svenska och finska och distribuerades till cirka 1 200 personer inom öppna vården och specialsjukvården. Sammanlagt svarade 116 personer på formuläret. Resultaten indikerar att vårdpersonal upplever kommunikationen med patienter som har afasi som utmanande. Vidare indikerar resultaten att största delen av vårdpersonalen har grundläggande kunskaper om symtombilden vid afasi och en praktisk kunskapsgrund gällande olika AKK-strategier för kommunikation som de erhållit främst genom arbetserfarenhet. Det finns både ett intresse och ett behov bland vårdpersonalen för fortbildning med fokus på praktiska råd om hur man stödjer kommunikationen med denna patientgrupp. Denna fortbildning kunde förslagsvis utformas genom interprofessionellt samarbete mellan exempelvis talterapeuter och vårdpersonal.
Syftet med denna avhandling var att kartlägga vårdpersonals kunskap om afasi, deras subjektiva erfarenheter av kommunikationen med patienter som har afasi samt att utreda om vårdpersonalen upplever sig ha ett behov av fortbildning om afasi. Data i denna avhandling samlades in med ett elektroniskt frågeformulär. Deltagarna var personer som arbetar inom öppenvården och specialsjukvården i Vasa, Korsholm och samarbetsområdet Vörå. Frågeformuläret fanns tillgängligt på svenska och finska och distribuerades till cirka 1 200 personer inom öppna vården och specialsjukvården. Sammanlagt svarade 116 personer på formuläret. Resultaten indikerar att vårdpersonal upplever kommunikationen med patienter som har afasi som utmanande. Vidare indikerar resultaten att största delen av vårdpersonalen har grundläggande kunskaper om symtombilden vid afasi och en praktisk kunskapsgrund gällande olika AKK-strategier för kommunikation som de erhållit främst genom arbetserfarenhet. Det finns både ett intresse och ett behov bland vårdpersonalen för fortbildning med fokus på praktiska råd om hur man stödjer kommunikationen med denna patientgrupp. Denna fortbildning kunde förslagsvis utformas genom interprofessionellt samarbete mellan exempelvis talterapeuter och vårdpersonal.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]