I want you! En kvalitativ studie om lockande och behållande av arbetskraft inom den finska spelbranschen
Nurminen, Jesse (2020)
Nurminen, Jesse
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101584207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101584207
Tiivistelmä
Denna avhandling handlar om lockande och behållande av arbetskraft inom ett konkurrensutsatt affärsekosystem. Likaså diskuteras hur arbetskraft kan medföra värde och skapa konkurrensfördelar till en organisation, i enlighet med den resursbaserade synvinkeln på strategisk personalledning, med den kunskap som arbetskraften medför organisationen. Dessa teman diskuteras inom kontexten som utgörs av den finska spelbranschen, och det klargörs för hurdana utmaningar branschen medför för organisationer inom den med avseende på lockandet och behållandet av arbetskraft.
Avhandlingens syfte är att utreda hurdana utmaningar den finska spelbranschen presenterar för organisationer då de vill locka och behålla arbetskraft, och att utreda hur organisationer inom branschen kan kunna säkerställa lockandet och behållandet av arbetskraft. Ur detta formuleras även avhandlingens forskningsfråga: Hur kan organisationer inom den finska spelbranschen säkerställa lockande och behållande av arbetskraft?
För att besvara den ställda forskningsfrågan använde jag mig av semi-strukturerade intervjuer för att samla in mitt material. Med det insamlade materialet som basis, vilken består av sex intervjuer, och teorin som ett stödverktyg, använde jag mig av tematisk analys för att analysera det insamlade materialet. Analysens resultat ledde till konstruktionen av fyra teman som var relevanta för besvarandet av den ställda forskningsfrågan. De fyra teman är: spelbranschen som gemenskap, kunskap som resurs, arbetet som passion och rekrytering som konkurrens.
Analysen tyder på att erfaren och kunnig arbetskraft, och den kunskap de medför till organisationer, är en högt värdesatt resurs inom den finska spelbranschen. Detta kommer också att påverka spelbranschen som en helhet, då det på grund av organisationers tillsynes föredragande att främst anställa erfaren arbetskraft tycks skapas en tudelning inom branschens arbetsmarknad: organisationer konkurrerar om en mindre grupp av erfaren arbetskraft inom branschen, samtidigt som det inte finns en efterfrågan för ny eller mindre erfaren arbetskraft trots branschens upplevda brist på arbetskraft.
Avhandlingens resultat och slutsatser diskuteras först genom de presenterade teman och hur dessa kan komma att påverka organisationers lockande och behållande av arbetskraft inom den finska spelbranschen. Sedan diskuteras de utmaningar som spelbranschen presenterar för organisationer inom den och slutligen hurdana metoder som organisationer kan tillämpa för att uppnå en konkurrensfördel inom branschen.
Avhandlingens syfte är att utreda hurdana utmaningar den finska spelbranschen presenterar för organisationer då de vill locka och behålla arbetskraft, och att utreda hur organisationer inom branschen kan kunna säkerställa lockandet och behållandet av arbetskraft. Ur detta formuleras även avhandlingens forskningsfråga: Hur kan organisationer inom den finska spelbranschen säkerställa lockande och behållande av arbetskraft?
För att besvara den ställda forskningsfrågan använde jag mig av semi-strukturerade intervjuer för att samla in mitt material. Med det insamlade materialet som basis, vilken består av sex intervjuer, och teorin som ett stödverktyg, använde jag mig av tematisk analys för att analysera det insamlade materialet. Analysens resultat ledde till konstruktionen av fyra teman som var relevanta för besvarandet av den ställda forskningsfrågan. De fyra teman är: spelbranschen som gemenskap, kunskap som resurs, arbetet som passion och rekrytering som konkurrens.
Analysen tyder på att erfaren och kunnig arbetskraft, och den kunskap de medför till organisationer, är en högt värdesatt resurs inom den finska spelbranschen. Detta kommer också att påverka spelbranschen som en helhet, då det på grund av organisationers tillsynes föredragande att främst anställa erfaren arbetskraft tycks skapas en tudelning inom branschens arbetsmarknad: organisationer konkurrerar om en mindre grupp av erfaren arbetskraft inom branschen, samtidigt som det inte finns en efterfrågan för ny eller mindre erfaren arbetskraft trots branschens upplevda brist på arbetskraft.
Avhandlingens resultat och slutsatser diskuteras först genom de presenterade teman och hur dessa kan komma att påverka organisationers lockande och behållande av arbetskraft inom den finska spelbranschen. Sedan diskuteras de utmaningar som spelbranschen presenterar för organisationer inom den och slutligen hurdana metoder som organisationer kan tillämpa för att uppnå en konkurrensfördel inom branschen.