Pääkaupunkiseudun sisääntuloväylinen automaattivalvontapisteiden sijaintien arviointi
Marko Kelkka, Herkko Jokela, Ilkka Kantola, Olavi Palmumäki, Dennis Pasterstein, Tiia Tarsa ja Jari Kaikko sekä Ramboll Finland Oy. (2020-10)
Marko Kelkka, Herkko Jokela, Ilkka Kantola, Olavi Palmumäki, Dennis Pasterstein, Tiia Tarsa ja Jari Kaikko sekä Ramboll Finland Oy.
Uudenmaan ELY-keskus
10 / 2020
Tiivistelmä
Automaattista nopeusvalvontaa voidaan pitää yhtenä 2000-luvunalun tehokkaimmista liikenne-turvallisuustoimenpiteistä (diplomityö Reimi 2018).
Myös kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu että automaattivalvonta alentaa liikenteen keskinopeuksia ja vähentää etenkin kuolemaan johtaneita (noin 30 % luokkaa) mutta myösloukkaantumiseen johtaneita (noin 20 % luokkaa) onnettomuuksia tehokkaasti.
Työssä käsitellään kahta erillistä kokonaisuutta:
I. Pääkaupunkiseudun sisääntulojen automaattivalvonta sekä
II. Koulujen kohtien automaattivalvonta Uudenmaan ELY-keskuksen maantieverkolla.
Tavoitteena on arvioida kiinteän automaattivalvonnan tarvetta ja edellytyksiä pääkaupunkiseudun sisääntuloväylillä sekä maantieverkon koulujen kohdalla ja laatia esisuunnitelmat kiinteiden automaattivalvontapisteiden sijainneista.
Saavutettavuus on tarkistettu.
Myös kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu että automaattivalvonta alentaa liikenteen keskinopeuksia ja vähentää etenkin kuolemaan johtaneita (noin 30 % luokkaa) mutta myösloukkaantumiseen johtaneita (noin 20 % luokkaa) onnettomuuksia tehokkaasti.
Työssä käsitellään kahta erillistä kokonaisuutta:
I. Pääkaupunkiseudun sisääntulojen automaattivalvonta sekä
II. Koulujen kohtien automaattivalvonta Uudenmaan ELY-keskuksen maantieverkolla.
Tavoitteena on arvioida kiinteän automaattivalvonnan tarvetta ja edellytyksiä pääkaupunkiseudun sisääntuloväylillä sekä maantieverkon koulujen kohdalla ja laatia esisuunnitelmat kiinteiden automaattivalvontapisteiden sijainneista.
Saavutettavuus on tarkistettu.
Kokoelmat
- Esitteet [192]