Kenen oppimisesta onkaan kyse? : AboaNova : maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen Turun seudulla
Vanhanen, Sari (2020)
Vanhanen, Sari
Siirtolaisuusinstituutti
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7167-84-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7167-84-7
Kuvaus
Kuviot ja taulukot
Tiivistelmä
Summary
Esipuhe
1. Johdanto
2. Hankkeen toimintaympäristö ja verkostot
Väestörakenteesta ja työllisyydestä Turussa
AboaNovan verkostoyhteistyö
Koulutusuudistukset hankkeen taustalla
3. Tutkimus ja arviointi AboaNova-hankkeessa
Tutkimuksen ja arvioinnin kolme vaihetta
Aineisto
4. Teoreettinen tausta
Kieli, kielitietoisuus ja monikielisyys
Työelämäläheinen ja työssä tapahtuva oppiminen
5. Hankkeen tulosten tarkastelua
Kysymys kielitaidosta ja eri oppimisympäristöistä
Työelämäläheisyyttä ja osallisuutta
Alueelliset ja kansainväliset verkostot
Ammatillinen osaaminen ja hankkeen merkitys omassa työssä
6. Johtopäätökset ja keskustelu
Lähteet ja kirjallisuus
Liite: Kysely AboaNova-hankkeen eri toimintojen toteutuksessa mukana olleille henkilöille.
Tiivistelmä
Summary
Esipuhe
1. Johdanto
2. Hankkeen toimintaympäristö ja verkostot
Väestörakenteesta ja työllisyydestä Turussa
AboaNovan verkostoyhteistyö
Koulutusuudistukset hankkeen taustalla
3. Tutkimus ja arviointi AboaNova-hankkeessa
Tutkimuksen ja arvioinnin kolme vaihetta
Aineisto
4. Teoreettinen tausta
Kieli, kielitietoisuus ja monikielisyys
Työelämäläheinen ja työssä tapahtuva oppiminen
5. Hankkeen tulosten tarkastelua
Kysymys kielitaidosta ja eri oppimisympäristöistä
Työelämäläheisyyttä ja osallisuutta
Alueelliset ja kansainväliset verkostot
Ammatillinen osaaminen ja hankkeen merkitys omassa työssä
6. Johtopäätökset ja keskustelu
Lähteet ja kirjallisuus
Liite: Kysely AboaNova-hankkeen eri toimintojen toteutuksessa mukana olleille henkilöille.
Tiivistelmä
Vuosina 2017–2020 toteutetussa AboaNova – Maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen Turun seudulla -hankkeessa, jota on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto, on haettu käytännönläheisiä vastauksia moninaistuvan yhteiskunnan ja työelämän ajankohtaisiin kysymyksiin. Hankkeessa on kehitetty erilaisia oppimiseen, opetukseen ja ohjaukseen liittyviä työskentelymuotoja, jotka nopeuttavat maahan muuttaneiden siirtymistä kielikoulutuksesta muihin koulutuksiin ja työelämään sekä yrittäjiksi. Tätä on edistetty kehittämällä uusia, entistä työelämälähtöisempiä kielikoulutuksen toteutustapoja sekä digitaalisen ohjauksen, muun ohjauksen ja tukitoiminnan malleja. Hankkeen kohderyhmänä ovat olleet vasta maahan tulleet eri-ikäiset maahanmuuttajat, jotka ovat saaneet pysyvän tai määräaikaisen oleskeluluvan. Toinen kohderyhmä on ollut maahanmuuttajatyössä mukana olevien koulutusorganisaatioiden henkilöstö.
Tutkimus ja arviointi on ollut yksi keskeinen osa AboaNova-hanketta. Tässä tutkimus- ja arviointiosuuden loppuraportissa kuvaillaan hankkeen taustaa ja toimintaympäristöä sekä alueellista ja kansainvälistä yhteistyötä. Teoreettisesti tarkastellaan kielen, kielitaidon, kielitietoisuuden ja monikielisyyden merkityksiä. Toisena teemana käsitellään aikuisten oppimista työelämäläheisenä ja työn kautta tapahtuvana oppimisena. Analyysi pohjautuu hankkeen loppuvaiheessa koottuun ja käytännön toteutusta arvioivaan hanketoimijoiden yhteiseen keskusteluun sekä hankkeessa mukana olleelle henkilöstölle suunnattuun kyselyyn.
Tutkimus ja arviointi on ollut yksi keskeinen osa AboaNova-hanketta. Tässä tutkimus- ja arviointiosuuden loppuraportissa kuvaillaan hankkeen taustaa ja toimintaympäristöä sekä alueellista ja kansainvälistä yhteistyötä. Teoreettisesti tarkastellaan kielen, kielitaidon, kielitietoisuuden ja monikielisyyden merkityksiä. Toisena teemana käsitellään aikuisten oppimista työelämäläheisenä ja työn kautta tapahtuvana oppimisena. Analyysi pohjautuu hankkeen loppuvaiheessa koottuun ja käytännön toteutusta arvioivaan hanketoimijoiden yhteiseen keskusteluun sekä hankkeessa mukana olleelle henkilöstölle suunnattuun kyselyyn.