Fyra klasslärares relation till läromedel inom matematikundervisningen
Friis, Emilia Elisabet (2020)
Friis, Emilia Elisabet
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020083164634
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020083164634
Tiivistelmä
Syftet med studien är att undersöka lärares relation till läromedel inom
matematikundervisningen, samt att jämföra hur denna relation skiljer sig mellan
nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Läromedel inom
matematikundervisningen kan innefatta såväl fysiska som digitala läromedel. I begreppet
läromedel inkluderar jag lärarhandledningar, läroböcker, digitala spel och lekar samt
egentillverkat material i denna avhandling.
Forskningsfrågor:
1. Vilken relation har lärare till läromedel och övriga resurser inom
matematikundervisningen?
2. Vilka skillnader finns det mellan nyexaminerade lärare och mera erfarna lärare när
det kommer till relationen med läromedel?
Studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod i form av en fallstudie som
innefattar separata intervjuer med fyra klasslärare i en finlandssvensk skola.
Respondenterna består av två nyexaminerade klasslärare och två klasslärare med en längre
arbetserfarenhet. Studien gjordes för att undersöka vilken syn klasslärare har på läromedel
inom matematikundervisningen och för att jämföra likheter och skillnader mellan
nyexaminerade och mer erfarna lärare. Syftet och forskningsfrågorna har hela tiden levt
genom arbetets gång eftersom arbetet fokuserar på respondenternas syn på läromedel. Som
data insamlingsmetod användes en intervju som baserade sig på en intervjuguide.
Intervjufrågorna var öppet formulerade vilket inter styrde respondenterna i en särskild
riktning utan gav dem möjlighet att själva formulera sina svar. Intervjun var därför en
tematisk narrativ analys eftersom den baserade sig på att finna gemensamma teman i hur
lärarna tolkar och begripliggör sin relation till läromedel.
Resultatet visar att klasslärare sätter en stor tillit till läromedel inom matematik.
Klasslärare anser att de finlandssvenska läromedlen är av hög kvalité, eftersom läromedlen
följer läroplanen. Undersökningen visar också att de nyexaminerade lärarna hade en mera
negativ syn på läromedel och kände ett behov av att ta in övriga matematikläromedel och
resurser för att komplettera sin undervisning. Lärarna i undersökningen lyfte fram vikten
av att låta undervisningen följa samma mönster. De anser att det inte bara underlättar för
läraren utan också för eleverna som känner en trygghet i vad som ska hända och vad som
förväntas av dem.
Browns (2009) tre sätt som lärare anpassar sitt material på när de utformar instruktioner;
avlastning, improvisation och anpassning var en teoretisk utgångspunkt i undersökningen.
De fyra lärarna hade olika synsätt på hur de använder läromedel inom
matematikundervisningen. De nyexaminerade lärarna hade två helt olika tillvägagångssätt,
den ena använde sig av improvisation och den andra avlastning. De två erfarna lärarna
ansåg att de anpassade läromedel enligt sin undervisning, men betonade vikten av att
kunskap och läromedel behöver finnas som stöd för varandra.
Sammanfattningsvis påvisar resultatet av undervisningen anmärkningsvärda skillnader
mellan nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Klasslärare har stor
tillit till läromedel och betonar vikten av att ha läromedel av hög kvalitet inom
matematikundervisningen.
matematikundervisningen, samt att jämföra hur denna relation skiljer sig mellan
nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Läromedel inom
matematikundervisningen kan innefatta såväl fysiska som digitala läromedel. I begreppet
läromedel inkluderar jag lärarhandledningar, läroböcker, digitala spel och lekar samt
egentillverkat material i denna avhandling.
Forskningsfrågor:
1. Vilken relation har lärare till läromedel och övriga resurser inom
matematikundervisningen?
2. Vilka skillnader finns det mellan nyexaminerade lärare och mera erfarna lärare när
det kommer till relationen med läromedel?
Studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod i form av en fallstudie som
innefattar separata intervjuer med fyra klasslärare i en finlandssvensk skola.
Respondenterna består av två nyexaminerade klasslärare och två klasslärare med en längre
arbetserfarenhet. Studien gjordes för att undersöka vilken syn klasslärare har på läromedel
inom matematikundervisningen och för att jämföra likheter och skillnader mellan
nyexaminerade och mer erfarna lärare. Syftet och forskningsfrågorna har hela tiden levt
genom arbetets gång eftersom arbetet fokuserar på respondenternas syn på läromedel. Som
data insamlingsmetod användes en intervju som baserade sig på en intervjuguide.
Intervjufrågorna var öppet formulerade vilket inter styrde respondenterna i en särskild
riktning utan gav dem möjlighet att själva formulera sina svar. Intervjun var därför en
tematisk narrativ analys eftersom den baserade sig på att finna gemensamma teman i hur
lärarna tolkar och begripliggör sin relation till läromedel.
Resultatet visar att klasslärare sätter en stor tillit till läromedel inom matematik.
Klasslärare anser att de finlandssvenska läromedlen är av hög kvalité, eftersom läromedlen
följer läroplanen. Undersökningen visar också att de nyexaminerade lärarna hade en mera
negativ syn på läromedel och kände ett behov av att ta in övriga matematikläromedel och
resurser för att komplettera sin undervisning. Lärarna i undersökningen lyfte fram vikten
av att låta undervisningen följa samma mönster. De anser att det inte bara underlättar för
läraren utan också för eleverna som känner en trygghet i vad som ska hända och vad som
förväntas av dem.
Browns (2009) tre sätt som lärare anpassar sitt material på när de utformar instruktioner;
avlastning, improvisation och anpassning var en teoretisk utgångspunkt i undersökningen.
De fyra lärarna hade olika synsätt på hur de använder läromedel inom
matematikundervisningen. De nyexaminerade lärarna hade två helt olika tillvägagångssätt,
den ena använde sig av improvisation och den andra avlastning. De två erfarna lärarna
ansåg att de anpassade läromedel enligt sin undervisning, men betonade vikten av att
kunskap och läromedel behöver finnas som stöd för varandra.
Sammanfattningsvis påvisar resultatet av undervisningen anmärkningsvärda skillnader
mellan nyexaminerade lärare och lärare med längre arbetserfarenhet. Klasslärare har stor
tillit till läromedel och betonar vikten av att ha läromedel av hög kvalitet inom
matematikundervisningen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]