Beat Saber i skolan : Ett virtual reality-spels påverkan på musikaliska förmågor och motivationen för inlärning
Nyman, Alexander (2020)
Nyman, Alexander
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744868
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744868
Tiivistelmä
Syftet med studien är att undersöka om virtual reality-musikspelet Beat Saber direkt kan bidra till musikaliska förmågor. Samtidigt undersöks uppfattningar om spelet, huvudsakligen rörande motivation och inspiration till musikalisk aktivitet. Spelets påverkan på musikalitet, samt uppfattningarna om spelet undersöks för att ge en bild om huruvida spelet kunde vara en resurs i musikundervisningen.
I avhandlingen presenteras forskning kring videospel och virtual reality samt hur de relaterar till inlärning och skolvärlden. Även andra relevanta koncept såsom musikaliska förmågor beskrivs. Ingen tidigare studie som specifikt skulle ha undersökt Beat Saber kunde hittas.
I denna studie användes mixed methods, det vill säga tre olika metoder för att undersöka spelandet av ett virtual reality-videospel. Metoderna som användes var laboratorieexperiment, semistrukturerade intervjuer och deltagande observation. Sex deltagare från årskurs 9 deltog i undersökningen, av vilka tre spelade spelet Beat Saber under tre olika sessioner medan resten utgjorde en kontrollgrupp. Alla deltagares musikaliska förmågor mättes i ett test både före och efter spelsessionerna.
Resultaten i studien är mångfaldiga. Det finns tecken på att spelandet av Beat Saber kan hjälpa spelare utveckla sina musikaliska förmågor, särskilt vad gäller personer med mindre musikalisk erfarenhet. De förmågor som undersöktes var uppfattandet av melodi, rytm, tempo och tonhöjd. Spelet upplevdes även som väldigt motiverande och virtual reality- aspekten bidrog till en stor känsla av inlevelse. Deltagarna ansåg att spelandet kunde hjälpa personer utveckla förmågor av musikalisk karaktär, men även leda till en förbättring av exempelvis reaktionsförmågan.
Deltagarna trodde att elever skulle tycka om att spela spelet under musiklektioner. Det finns dock även potentiella riskfaktorer. Man bör överväga huruvida elever borde uppmuntras till att alltid ta till teknologiska lösningar, då de redan är omgivna av en alltmer virtuell värld.
Det finns praktiska aspekter som skolor borde beakta angående huruvida de bör ta in virtual reality i undervisningen, och på vilket sätt det i så fall kan gå till. Trots att äldre hårdvara sjunker i pris vartefter området utvecklas vidare är teknologin dyr. Denna studie är vägvisande i och med att den är av mindre skala. Detta innebär att det inte finns självklara resultat som visar på att virtual reality och rytmbaserade spel omedelbart bör tas in i undervisningen. Istället framkom att det finns en klar potential för användning av virtual reality och att vidare forskning och försök i riktiga skolor kunde belysa ämnet vidare.
I avhandlingen presenteras forskning kring videospel och virtual reality samt hur de relaterar till inlärning och skolvärlden. Även andra relevanta koncept såsom musikaliska förmågor beskrivs. Ingen tidigare studie som specifikt skulle ha undersökt Beat Saber kunde hittas.
I denna studie användes mixed methods, det vill säga tre olika metoder för att undersöka spelandet av ett virtual reality-videospel. Metoderna som användes var laboratorieexperiment, semistrukturerade intervjuer och deltagande observation. Sex deltagare från årskurs 9 deltog i undersökningen, av vilka tre spelade spelet Beat Saber under tre olika sessioner medan resten utgjorde en kontrollgrupp. Alla deltagares musikaliska förmågor mättes i ett test både före och efter spelsessionerna.
Resultaten i studien är mångfaldiga. Det finns tecken på att spelandet av Beat Saber kan hjälpa spelare utveckla sina musikaliska förmågor, särskilt vad gäller personer med mindre musikalisk erfarenhet. De förmågor som undersöktes var uppfattandet av melodi, rytm, tempo och tonhöjd. Spelet upplevdes även som väldigt motiverande och virtual reality- aspekten bidrog till en stor känsla av inlevelse. Deltagarna ansåg att spelandet kunde hjälpa personer utveckla förmågor av musikalisk karaktär, men även leda till en förbättring av exempelvis reaktionsförmågan.
Deltagarna trodde att elever skulle tycka om att spela spelet under musiklektioner. Det finns dock även potentiella riskfaktorer. Man bör överväga huruvida elever borde uppmuntras till att alltid ta till teknologiska lösningar, då de redan är omgivna av en alltmer virtuell värld.
Det finns praktiska aspekter som skolor borde beakta angående huruvida de bör ta in virtual reality i undervisningen, och på vilket sätt det i så fall kan gå till. Trots att äldre hårdvara sjunker i pris vartefter området utvecklas vidare är teknologin dyr. Denna studie är vägvisande i och med att den är av mindre skala. Detta innebär att det inte finns självklara resultat som visar på att virtual reality och rytmbaserade spel omedelbart bör tas in i undervisningen. Istället framkom att det finns en klar potential för användning av virtual reality och att vidare forskning och försök i riktiga skolor kunde belysa ämnet vidare.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [509]