Föräldrasyn på språkduschtandem
Vihtalahti, Nea (2020)
Vihtalahti, Nea
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052138601
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052138601
Tiivistelmä
Avhandlingen skrivs inom projektet Språkduschtandem som är ett tandemprojekt vars strävan är att utveckla tandempedagogik inom småbarnspedagogik, förskola och för åk 1–6.
Tandem är en språkinlärningsmetod där språket inlärs genom att ömsesidigt samarbete mellan två parter och där parterna undervisar varandra i sitt modersmål. Eftersom de tidigare metoderna för tandemundervisning är utvecklade för vuxna och studerande kan de inte tillämpas som sådana för barn inom småbarnspedagogiken, förskolan eller åk 1–6.
Språkduschtandem är ett tandemprojekt där en svenskspråkig skola samarbetar med en finskspråkig skola och där eleverna ska lära sig varandras språk genom lärarledda och lekfulla aktiviteter.
Syftet med avhandlingen är att undersöka föräldrars förväntningar på och erfarenheter om Språkduschtandem. Forskningsfrågorna för avhandlingen är:
1. Hurdana förväntningar har föräldrar på språkduschtandem med tanke på attityder, samarbete och språkfärdigheter?
2. Hurdana erfarenheter har föräldrarna om språkduschtandem i relation till förväntningarna?
3. Hurdan inverkan har språkduschtandem enligt föräldrarna haft på barnets språk?
Resultatet visar att föräldrarna har en hel del förväntningar gällande språkduschtandem. Föräldrarna förväntar sig mer information om språkduschtandem. De vill veta hur språkduschtandem genomförs och på vilka pedagogiska grunder språkduschtandem görs. Förutom information förväntar sig föräldrarna att språkduschtandem ska ge barnen mod att använda det andra inhemska språket, att barnen ska få komma i kontakt med det andra inhemska språket och med representanter för det andra inhemska språket.
Förutom mod och kontakter till det andra inhemska språket förväntar sig föräldrarna att barnets attityd gentemot det andra inhemska språket ska förbättras. Föräldrarna önskar också fler tandemträffar och mer samarbete mellan de två skolorna. Föräldrarna förväntar sig också att barnen ska lära sig det andra språket, men svaren genomsyras i stor mån av att språkkunskaperna och det grammatiskt rätta språket inte enligt föräldrarna är det viktigaste i språkduschtandem.
Föräldrarna förväntar sig även att språkduschtandem ska bidra till att barnen blir motiverade att studera det andra inhemska språket i fortsättningen. En stor del av föräldrarna anser att språkduschtandem nog inverkat på barnet, men någon slutsats om hur språkduschtandem påverkat språket är svår att dra.
Föräldrarnas erfarenheter om språkduschtandem är i allmänhet positiva. De har märkt att barnen i viss mån har börjat använda det andra inhemska språket till följd av språkduschtandem.
Resultatet visar även att det inte finns stora skillnader bland de svenskspråkiga och de finskspråkiga föräldrarnas förväntningar och erfarenheter. Det finns heller inte några avgörande skillnader mellan årskurs 2 och årskurs 3, även om årkurs 3 varit med om språkduschtandem under en längre tid. Däremot hänger de förväntningar föräldrar för elever i årskurs 2 har ihop med de erfarenheter föräldrar för elever i åk 3 har.
Tandem är en språkinlärningsmetod där språket inlärs genom att ömsesidigt samarbete mellan två parter och där parterna undervisar varandra i sitt modersmål. Eftersom de tidigare metoderna för tandemundervisning är utvecklade för vuxna och studerande kan de inte tillämpas som sådana för barn inom småbarnspedagogiken, förskolan eller åk 1–6.
Språkduschtandem är ett tandemprojekt där en svenskspråkig skola samarbetar med en finskspråkig skola och där eleverna ska lära sig varandras språk genom lärarledda och lekfulla aktiviteter.
Syftet med avhandlingen är att undersöka föräldrars förväntningar på och erfarenheter om Språkduschtandem. Forskningsfrågorna för avhandlingen är:
1. Hurdana förväntningar har föräldrar på språkduschtandem med tanke på attityder, samarbete och språkfärdigheter?
2. Hurdana erfarenheter har föräldrarna om språkduschtandem i relation till förväntningarna?
3. Hurdan inverkan har språkduschtandem enligt föräldrarna haft på barnets språk?
Resultatet visar att föräldrarna har en hel del förväntningar gällande språkduschtandem. Föräldrarna förväntar sig mer information om språkduschtandem. De vill veta hur språkduschtandem genomförs och på vilka pedagogiska grunder språkduschtandem görs. Förutom information förväntar sig föräldrarna att språkduschtandem ska ge barnen mod att använda det andra inhemska språket, att barnen ska få komma i kontakt med det andra inhemska språket och med representanter för det andra inhemska språket.
Förutom mod och kontakter till det andra inhemska språket förväntar sig föräldrarna att barnets attityd gentemot det andra inhemska språket ska förbättras. Föräldrarna önskar också fler tandemträffar och mer samarbete mellan de två skolorna. Föräldrarna förväntar sig också att barnen ska lära sig det andra språket, men svaren genomsyras i stor mån av att språkkunskaperna och det grammatiskt rätta språket inte enligt föräldrarna är det viktigaste i språkduschtandem.
Föräldrarna förväntar sig även att språkduschtandem ska bidra till att barnen blir motiverade att studera det andra inhemska språket i fortsättningen. En stor del av föräldrarna anser att språkduschtandem nog inverkat på barnet, men någon slutsats om hur språkduschtandem påverkat språket är svår att dra.
Föräldrarnas erfarenheter om språkduschtandem är i allmänhet positiva. De har märkt att barnen i viss mån har börjat använda det andra inhemska språket till följd av språkduschtandem.
Resultatet visar även att det inte finns stora skillnader bland de svenskspråkiga och de finskspråkiga föräldrarnas förväntningar och erfarenheter. Det finns heller inte några avgörande skillnader mellan årskurs 2 och årskurs 3, även om årkurs 3 varit med om språkduschtandem under en längre tid. Däremot hänger de förväntningar föräldrar för elever i årskurs 2 har ihop med de erfarenheter föräldrar för elever i åk 3 har.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]