Intern arbetsgivarvarumärkeshantering för generation Y : En kvalitativ studie om sju medarbetares arbetsgivarerfarenheter vid Företag A
Björn, Linda (2020)
Björn, Linda
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080748201
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080748201
Tiivistelmä
Arbetsmarknaden har blivit allt mer konkurrenskraftig till följd av ekonomiska och demografiska förändringar. Eftersom generation Y (1980-2000) är den största generationen i arbetskraften i Finland är det viktigt att företag uppnår en förståelse över hur man kan engagera dem. Ett sätt för företag att engagera anställda anses vara skapandet av ett starkt arbetsgivarvarumärke. Arbetsgivarvarumärken kan delas in i interna och externa arbetsgivarvarumärken. Det finns ett behov av att forska interna arbetsgivarvarumärken i högre grad. Genom att undersöka anställdas arbetsgivarerfarenheter och engagemang kan man uppnå en bild av interna arbetsgivarvarumärkens nuvarande tillstånd och potential samt anställdas lojalitet mot företag.
Syftet med min studie är att uppnå en förståelse över vad som är de mest utmärkande faktorerna av informanternas arbetsgivarerfarenheter vid Företag A. Jag vill också studera hur Företag A utgående från informanternas arbetsgivarerfarenheter kan utveckla sitt interna arbetsgivarvarumärke. Dessutom vill jag undersöka hur intern arbetsgivarvarumärkeshantering inverkar på informanternas intresse att stanna kvar i Företag A.
Som bakgrund till min studie har jag fokuserat på tidigare forskning om generation Y och arbetsgivarvarumärken, med ett specifikt fokus på interna arbetsgivarvarumärken. Studien utfördes i Företag A, som är ett företag inom finansbranschen. Jag utförde sju semistrukturerade intervjuer med anställda tillhörande generation Y. För att analysera det empiriska materialet använde jag mig av tematisk analys.
Studiens resultat visar att Företag A:s interna arbetsgivarvarumärkets styrkor enligt informanterna är: flexibiliteten samt balansen mellan arbete och fritid, arbetets meningsfullhet, de omfattande anställningsförmånerna, arbetskamraterna och samarbetet, det närvarande och stöttande ledarskapet, de intressanta arbetsuppgifterna, tryggheten samt den positiva attityden till förändring. Studien visar att Företag A:s interna arbetsgivarvarumärkets utvecklingsområden är enligt informanterna: utvecklingsmöjligheterna, den interna kommunikationen, prestationsutvärderingen och arbetsatmosfären. Dessutom visar studiens resultat att intern arbetsgivarvarumärkeshantering ökar på alla av informanternas lojalitet mot Företag A på kort sikt. Dock visar studien att på lång sikt ökar inte intern arbetsgivarvarumärkeshantering på majoriteten av informanternas lojalitet.
Syftet med min studie är att uppnå en förståelse över vad som är de mest utmärkande faktorerna av informanternas arbetsgivarerfarenheter vid Företag A. Jag vill också studera hur Företag A utgående från informanternas arbetsgivarerfarenheter kan utveckla sitt interna arbetsgivarvarumärke. Dessutom vill jag undersöka hur intern arbetsgivarvarumärkeshantering inverkar på informanternas intresse att stanna kvar i Företag A.
Som bakgrund till min studie har jag fokuserat på tidigare forskning om generation Y och arbetsgivarvarumärken, med ett specifikt fokus på interna arbetsgivarvarumärken. Studien utfördes i Företag A, som är ett företag inom finansbranschen. Jag utförde sju semistrukturerade intervjuer med anställda tillhörande generation Y. För att analysera det empiriska materialet använde jag mig av tematisk analys.
Studiens resultat visar att Företag A:s interna arbetsgivarvarumärkets styrkor enligt informanterna är: flexibiliteten samt balansen mellan arbete och fritid, arbetets meningsfullhet, de omfattande anställningsförmånerna, arbetskamraterna och samarbetet, det närvarande och stöttande ledarskapet, de intressanta arbetsuppgifterna, tryggheten samt den positiva attityden till förändring. Studien visar att Företag A:s interna arbetsgivarvarumärkets utvecklingsområden är enligt informanterna: utvecklingsmöjligheterna, den interna kommunikationen, prestationsutvärderingen och arbetsatmosfären. Dessutom visar studiens resultat att intern arbetsgivarvarumärkeshantering ökar på alla av informanternas lojalitet mot Företag A på kort sikt. Dock visar studien att på lång sikt ökar inte intern arbetsgivarvarumärkeshantering på majoriteten av informanternas lojalitet.