Asianosaisten asema rajatarkastuksessa
Stauffer, Petter (2020)
Stauffer, Petter
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 9
2020
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073147877
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073147877
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään asianosaisen oikeudellista asemaa Suomessa Schengen-alueen ulkorajan ylittävälle henkilölle tehtävässä rajatarkastuksessa. Pääsääntöisesti asianosaisella viitataan tarkastuksen kohteeseen. Tarkoituksena on kartoittaa, mitä tutkimusaiheesta säädetään julkaisuhetkellä voimassa olevassa lainsäädännössä. Tavoitteena on koota asemaan vaikuttavasta lainsäädännöstä kokonaisuus ja sen kautta muodostaa asiassa tulkinta.
Tutkielma on lainopillinen, eli se pyrkii selvittämään, mitä tutkimusaiheesta säädetään voimassa olevassa lainsäädännössä. Tutkimusaihetta ei lähestytä eettisestä tai moraalisesta näkökulmasta tai esitetä kannanottoja siitä, miten jonkin asian tulisi olla säädetty. Tarkoituksena on ainoastaan selvittää, mitä siitä on säädetty. Tutkielma ei myöskään pyri selvittämään onko tutkimusaiheeseen liittyvä kansallinen lainsäädäntömme kansainvälisen oikeuden mukaista. Tutkielman lähdeaineistona toimii pääasiassa kansallinen lainsäädäntö ja sen valmisteluaineistot. Euroopan unionin säädösten osalta tärkein lähde on Schengenin rajasäännöstö. Laintulkinnan tukena toimii ulkomaalaisoikeuden ja hallinto-oikeuden kotimainen oikeuskirjallisuus.
Tutkielmassa selvisi, että asianosaisten oikeudellisesta asemasta rajatarkastuksessa ei säädetä suoraan. Asemaan vaikuttava lainsäädäntö tulee sovellettavaksi erilaisten rajatarkastuksen yhteydessä tehtävien tutkintojen ja toimenpiteiden kautta. Rajatarkastus alkaa tarkastukseen saapuvan henkilön maahantulo- tai maastalähtöedellytysten selvittämisellä, ja tässä siinä selvitetyn perusteella voidaan aloittaa muita tutkintoja tai hallintolain mukaisen hallintoasian valmisteluja. Nämä toteutetaan edelleen rajatarkastuksen viitekehyksessä.
Asianosaisella on koko rajatarkastuksen ajan laissa säädetty velvollisuus puhua totta, mutta hänellä ei ole velvollisuutta oma-aloitteisesti kertoa viranomaiselle asioistaan. Tahallinen valehtelu voi olla rangaistavaa, puhumattomuus ei. Käytännössä asianosaisen on kuitenkin tehtävä yhteistyötä viranomaisen kanssa, sillä ulkomaalaisen maahanpääsy ei ole ehdoton oikeus. Ilman maahantuloedellytysten selvittämistä ulkomaalainen ei siis pääsääntöisesti pääse rajan yli.
Tutkielma on lainopillinen, eli se pyrkii selvittämään, mitä tutkimusaiheesta säädetään voimassa olevassa lainsäädännössä. Tutkimusaihetta ei lähestytä eettisestä tai moraalisesta näkökulmasta tai esitetä kannanottoja siitä, miten jonkin asian tulisi olla säädetty. Tarkoituksena on ainoastaan selvittää, mitä siitä on säädetty. Tutkielma ei myöskään pyri selvittämään onko tutkimusaiheeseen liittyvä kansallinen lainsäädäntömme kansainvälisen oikeuden mukaista. Tutkielman lähdeaineistona toimii pääasiassa kansallinen lainsäädäntö ja sen valmisteluaineistot. Euroopan unionin säädösten osalta tärkein lähde on Schengenin rajasäännöstö. Laintulkinnan tukena toimii ulkomaalaisoikeuden ja hallinto-oikeuden kotimainen oikeuskirjallisuus.
Tutkielmassa selvisi, että asianosaisten oikeudellisesta asemasta rajatarkastuksessa ei säädetä suoraan. Asemaan vaikuttava lainsäädäntö tulee sovellettavaksi erilaisten rajatarkastuksen yhteydessä tehtävien tutkintojen ja toimenpiteiden kautta. Rajatarkastus alkaa tarkastukseen saapuvan henkilön maahantulo- tai maastalähtöedellytysten selvittämisellä, ja tässä siinä selvitetyn perusteella voidaan aloittaa muita tutkintoja tai hallintolain mukaisen hallintoasian valmisteluja. Nämä toteutetaan edelleen rajatarkastuksen viitekehyksessä.
Asianosaisella on koko rajatarkastuksen ajan laissa säädetty velvollisuus puhua totta, mutta hänellä ei ole velvollisuutta oma-aloitteisesti kertoa viranomaiselle asioistaan. Tahallinen valehtelu voi olla rangaistavaa, puhumattomuus ei. Käytännössä asianosaisen on kuitenkin tehtävä yhteistyötä viranomaisen kanssa, sillä ulkomaalaisen maahanpääsy ei ole ehdoton oikeus. Ilman maahantuloedellytysten selvittämistä ulkomaalainen ei siis pääsääntöisesti pääse rajan yli.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]