Työssä oppiminen poliisissa ja puolustusvoimissa
Lindholm, Jani (2020)
Lindholm, Jani
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 9
2020
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073147850
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073147850
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten työssä oppiminen ilmenee Poliisissa ja Puolustusvoimissa. Tutkimuksen havainnot mahdollistavat vertailtavan organisaation työssä oppimisen käytänteiden ja taustalla vaikuttavien ideologioiden ymmärtämisen. Tutkimuksen kohdeilmiö ei ole ontologisesti yhtenäinen. Kirjallisuuskatsauksessa esiteltiin ilmiöön liittyviä näkökulmia, jotka auttoivat selittämään työssä oppimisen merkitystä tutkimukseen valikoituneiden organisaatioiden normistoissa.
Tutkimuksen empiirinen osa noudatteli fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksessa vertailtiin alle viisi vuotta virassa olleita vanhempia konstaapeleita ja sotatieteiden kandidaatteja keskenään. Täten selvitettiin, miten työssä oppiminen ilmenee tutkimuksen kohteiksi valikoituneiden vanhem-pien konstaapelien ja sotatieteiden kandidaattien käsityksissä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui seitsemän sotatieteiden kandidaatin ja kymmenen vanhemman konstaapelin vastauksista avoimiin kysymyksiin. Vastaukset kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä.
Vanhemmat konstaapelit kokivat, että heidän työyhteisönsä tukee työtehtävien hoitamista. Vas-tauksien perusteella oppiminen on työnteon oheistuote. Sotatieteiden kandidaattien mukaan heidän työyhteisönsä ohjaa yksilöiden oppimista. Vastauksista ilmeni, että työssä oppiminen on järjestel-mällinen prosessi. Molemmat kohderyhmät olivat yhtä mieltä siitä, että yksilö on vastuussa omasta oppimisestaan. Työyhteisön ja organisaation on tuettava yksilöiden työssä oppimista.
Tutkimuksen perusteella työssä oppiminen on miellettävä päivittäiseksi tapahtumaksi. Tutkimus osoitti, että organisaation järjestämät kurssit ovat vain marginaalinen osa yksilöiden jokapäiväistä oppimista. Oppimista ei voida ulkoistaa kokonaan Poliisin tai Puolustusvoimien koulutusorganisaatioille. Työnteon ohessa tapahtuvaan oppimiseen on jatkossakin panostettava. Organisaatioiden on tarjottava yksilöiden taidoille ja opetettavaan asiasisältöön räätälöityjä oppimismenetelmiä.
Tutkimuksen empiirinen osa noudatteli fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksessa vertailtiin alle viisi vuotta virassa olleita vanhempia konstaapeleita ja sotatieteiden kandidaatteja keskenään. Täten selvitettiin, miten työssä oppiminen ilmenee tutkimuksen kohteiksi valikoituneiden vanhem-pien konstaapelien ja sotatieteiden kandidaattien käsityksissä. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui seitsemän sotatieteiden kandidaatin ja kymmenen vanhemman konstaapelin vastauksista avoimiin kysymyksiin. Vastaukset kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostikyselyllä.
Vanhemmat konstaapelit kokivat, että heidän työyhteisönsä tukee työtehtävien hoitamista. Vas-tauksien perusteella oppiminen on työnteon oheistuote. Sotatieteiden kandidaattien mukaan heidän työyhteisönsä ohjaa yksilöiden oppimista. Vastauksista ilmeni, että työssä oppiminen on järjestel-mällinen prosessi. Molemmat kohderyhmät olivat yhtä mieltä siitä, että yksilö on vastuussa omasta oppimisestaan. Työyhteisön ja organisaation on tuettava yksilöiden työssä oppimista.
Tutkimuksen perusteella työssä oppiminen on miellettävä päivittäiseksi tapahtumaksi. Tutkimus osoitti, että organisaation järjestämät kurssit ovat vain marginaalinen osa yksilöiden jokapäiväistä oppimista. Oppimista ei voida ulkoistaa kokonaan Poliisin tai Puolustusvoimien koulutusorganisaatioille. Työnteon ohessa tapahtuvaan oppimiseen on jatkossakin panostettava. Organisaatioiden on tarjottava yksilöiden taidoille ja opetettavaan asiasisältöön räätälöityjä oppimismenetelmiä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]