Sotilaskouluttajan ominaisuudet nyt ja tulevaisuudessa : sotatieteiden maisteriopiskelijoiden näkemyksiä hyvästä sotilaskouluttajasta
Koponen, Mikko (2020)
Koponen, Mikko
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 9
2020
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073147839
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073147839
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin mitä ominaisuuksia hyvällä kouluttajalla on sotatieteiden maisteriopiskelijoiden näkemyksien mukaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi, millaisia ominaisuuksia kouluttajalta tullaan vaatimaan tulevaisuudessa ja millainen kouluttajan ei tule olla. Valitsin sotatieteiden maisteriopiskelijoiden näkökulman, koska aikaisemmissa tutkimuksissa sitä ei ole käsitelty. Puolustusvoimissa aikaisempi tutkimus on keskittynyt muun muassa varusmiesten, reserviläisten ja kokeneempien sotilaiden näkemyksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimuksen empiirinen materiaali kerättiin sähköpostihaastattelulla, joka lähetettiin kaikille sotatieteiden maisterikurssi 9:n opiskelijoille. Haastattelulomakkeen toimivuus testattiin pilottihaastatteluina ennen varsinaisia haastatteluita. Aineisto kerättiin vuoden 2019 syksyn aikana. Haastatteluun vastasi 36 opiskelijaa useasta eri aselajista ja kaikista eri puolustushaaroista.
Tutkimuksessa selvisi, että sotatieteiden maisteriopiskelijoiden näkemysten mukaan hyvä kouluttaja on oman alansa ammattilainen ja kehittäjä. Hänellä on hyvät pedagogiset valmiudet ja ihmissuhdetaidot. Hän on järjestelmällinen ja omaa korkean työmoraalin. Vastavuoroisesti epämieluisia ominaisuuksia kouluttajalle ovat hyvien ominaisuuksien vastakohdat.
Tulevaisuudessa kouluttajaa tulee haastamaan maailman teknistyminen ja individualismin lisääntyminen. Kouluttajan tulee kyetä ylläpitämään ja päivittämään asiaosaamistaan sekä pedagogista osaamistaan. Opetuksessa ja muussa kanssakäymisessä tulee kyetä huomioimaan jokainen yksilönä ja mukauttaa opetusta jokaiselle sopivaksi entistä paremmin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimuksen empiirinen materiaali kerättiin sähköpostihaastattelulla, joka lähetettiin kaikille sotatieteiden maisterikurssi 9:n opiskelijoille. Haastattelulomakkeen toimivuus testattiin pilottihaastatteluina ennen varsinaisia haastatteluita. Aineisto kerättiin vuoden 2019 syksyn aikana. Haastatteluun vastasi 36 opiskelijaa useasta eri aselajista ja kaikista eri puolustushaaroista.
Tutkimuksessa selvisi, että sotatieteiden maisteriopiskelijoiden näkemysten mukaan hyvä kouluttaja on oman alansa ammattilainen ja kehittäjä. Hänellä on hyvät pedagogiset valmiudet ja ihmissuhdetaidot. Hän on järjestelmällinen ja omaa korkean työmoraalin. Vastavuoroisesti epämieluisia ominaisuuksia kouluttajalle ovat hyvien ominaisuuksien vastakohdat.
Tulevaisuudessa kouluttajaa tulee haastamaan maailman teknistyminen ja individualismin lisääntyminen. Kouluttajan tulee kyetä ylläpitämään ja päivittämään asiaosaamistaan sekä pedagogista osaamistaan. Opetuksessa ja muussa kanssakäymisessä tulee kyetä huomioimaan jokainen yksilönä ja mukauttaa opetusta jokaiselle sopivaksi entistä paremmin.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]