Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Doria etusivu
  • ELY-keskus
  • Esitteet
  • Näytä viite
  •   Doria etusivu
  • ELY-keskus
  • Esitteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki - Tornio/Haaparanta


 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki - Tornio-Haaparanta.pdf (3.162Mt)
Lataukset: 


Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset yhdessä Väyläviraston kanssa ovat määrittäneet valtatielle pitkän aikavälin toimenpiteet, joilla turvataan valtatiejakson liikenteen hyvä palvelutaso. Koska kehittäminen tulee tapahtumaan pitkän ajanjakson kuluessa, on tärkeää, että koko yli 700 kilometrin yhteysvälillä noudatetaan yhteisiä kehittämisperiaatteita. Laadittu tavoitetila 2040 muodostaa myös perustan jatkosuunnittelulle.

Nykyisin valtatie 4 koostuu monen tyyppisistä tiejaksoista: moottoritieosuuksista aina kaksikaistaiseen valtatiehen. Tilanne on ymmärrettävä, kun ottaa huomioon liikennemäärien suuret erot. Pitkämatkaisen liikenteen lisäksi kaupunkiseutujen kohdalla valtatiellä 4 on merkittävä rooli paikallisessa liikennejärjestelmässä. Siellä korostuu tavara-, asiointi- ja pendelöintiliikenne. Kaupunkiseutujen välillä on tavara- ja vapaa-ajan liikennettä. Mitattiinpa merkitystä tavaran arvolla tai tonnikilometreillä, on valtatie 4 kiistatta Suomen tärkein tavarakuljetusten valtatie. Ulkomaankaupan kuljetukset ja maan sisäiset runkokuljetukset käyttävät sitä ja sillä on tärkeä rooli huoltovarmuuden kannalta.

Päästötavoitteet on valtatien kehittämisperiaatteissa otettu vakavasti. Raskaalle liikenteelle tasainen, ennakoitavan ja lyhyen matka-ajan turvaava nopeustaso on taloudellisesti ja päästöjen kannalta optimaalinen. Samanlainen palvelutaso sopii myös joukkoliikenteelle. Tien ensisijaiseksi palvelutasovaateita määrittäväksi käyttäjäryhmäksi on tunnistettu tavaraliikenteen runkokuljetukset. Tavoitetilassa valtatien 4 nopeustaso on pääsääntöisesti 100 km/h, moottoritiejaksoilla kesäisin 120 km/h. Liikennemääristä ja liikenteen koostumuksesta riippuen tie on moottoritietä, moottoriväylää, nelikaistaista valtatietä, jatkuvaa ohituskaistatietä tai yksittäisin ohituskaistoin varustettua kaksikaistaista tietä.

Laadittu tavoitetila kytkeytyy siihen, että EU:n komissio on tehnyt esityksen TEN-T-ydinverkkokäytävän laajentamiseksi (6.6.2018). Esitys sisältää valtatiet 4 ja 29 välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta. Tavoitetilalla on myös kytkentä parhaillaan käynnissä olevaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laadintaan.
Kokoelmat
  • Esitteet [173]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste