Populistisk politisk kommunikation i finländska valkampanjer : En kvantitativ analys av skillnader inom populistisk retorik som kommunikationsstrategi mellan partierna Sannfinländarnas och Blå framtids kampanjer inför riksdagsvalet och EU-valet år 201
Risikko, Matias (2020)
Risikko, Matias
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002064700
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002064700
Tiivistelmä
Avhandlingen behandlar förekomsten av populism som politisk
kommunikationsstrategi inom två partier i Finland. Syftet är att studera huruvida
två finländska populistiska partier skiljer sig beträffande sin populistiska politiska
kommunikation under tider av valkampanjer. Metoden som används är
kvantitativ innehållsanalys. Genom att identifiera, poängsätta och jämföra så
kallad tunn och tjock populism går det att dra slutsatser huruvida partierna
Sannfinländarna och Blå framtid skiljer sin populistiska politiska
kommunikation. Det insamlade videomaterialet är insamlat mellan hösten 2018
och våren 2019 inför riksdagsvalet och EU-valet under våren 2019. Resultatet
visar att Sannfinländarna använder sig av tunn och tjock populism inom sin
politiska kommunikation i större utsträckning än vad Blå framtid gör. Slutsatsen
är att partierna efter partisplittringen har differentierat sin populistiska politiska
kommunikation i förhållande till varandra.
kommunikationsstrategi inom två partier i Finland. Syftet är att studera huruvida
två finländska populistiska partier skiljer sig beträffande sin populistiska politiska
kommunikation under tider av valkampanjer. Metoden som används är
kvantitativ innehållsanalys. Genom att identifiera, poängsätta och jämföra så
kallad tunn och tjock populism går det att dra slutsatser huruvida partierna
Sannfinländarna och Blå framtid skiljer sin populistiska politiska
kommunikation. Det insamlade videomaterialet är insamlat mellan hösten 2018
och våren 2019 inför riksdagsvalet och EU-valet under våren 2019. Resultatet
visar att Sannfinländarna använder sig av tunn och tjock populism inom sin
politiska kommunikation i större utsträckning än vad Blå framtid gör. Slutsatsen
är att partierna efter partisplittringen har differentierat sin populistiska politiska
kommunikation i förhållande till varandra.