Attityder mot särskilt begåvade elever bland finlandssvenska speciallärare
Alopaeus, Mattias (2020)
Alopaeus, Mattias
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023566
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023566
Tiivistelmä
Det har gjorts flera studier på fältet vad beträffar lärares attityder gentemot särskilt begåvade elever och undervisningen av dem. I tidigare studier har man kunnat se att majoriteten av lärare har haft positiva attityder medan även negativa och likgiltiga attityder har kunnat identifieras. Som regel har man i tidigare studier kunnat se att inställningar till stödåtgärder och differentiering har varit överväldigande positiva medan, inställningar till acceleration ofta har varit negativa hos de som allmänt haft positiva attityder gentemot särskilt begåvade elever.
I samband med särbegåvningsprojektet vid Åbo Akademi skickades en enkät ut till finlandssvenska speciallärare våren 2019 för att kartlägga och få kunskap om hur särskilt begåvade elever uppmärksammas inom den grundläggande utbildningen på finlandssvenskt håll.
Syftet med denna avhandling är att undersöka attityder mot särskilt begåvade elever bland finlandssvenska speciallärare. För att undersöka syftet har följande forskningsfrågor ställts:
1. Vilka profilgrupper finns det bland finlandssvenska speciallärare gällande attityder gentemot särskilt begåvade elever?
2. Hur skiljer sig profilgrupperna åt vad gäller ålder, arbetserfarenhet och könsfördelning?
3. Hur skiljer sig profilgrupperna åt gällande attityder kring stödåtgärder, acceleration samt differentiering vad gäller undervisningen av särskilt begåvade elever?
Resultaten visar att man kan identifiera två profilgrupper: de positiva (positiva attityder) och de negativa (negativa attityder). Ålder, arbetserfarenhet och kön hade inte några signifikanta effekter på profilgrupperna vilket är i enlighet med tidigare studier inom området. Positiva inställningar till stödåtgärder hos de positiva var i enlighet med tidigare forskning inom området. Acceleration kunde ses bemötas av positiva inställningar hos de positiva. Detta stämmer inte överens med tidigare forskning där man kunnat se att inställning till acceleration ofta varit negativa. Inställning vad gäller differentiering var inte signifikant i denna studie, detta stämmer inte överens med tidigare studier inom området
I samband med särbegåvningsprojektet vid Åbo Akademi skickades en enkät ut till finlandssvenska speciallärare våren 2019 för att kartlägga och få kunskap om hur särskilt begåvade elever uppmärksammas inom den grundläggande utbildningen på finlandssvenskt håll.
Syftet med denna avhandling är att undersöka attityder mot särskilt begåvade elever bland finlandssvenska speciallärare. För att undersöka syftet har följande forskningsfrågor ställts:
1. Vilka profilgrupper finns det bland finlandssvenska speciallärare gällande attityder gentemot särskilt begåvade elever?
2. Hur skiljer sig profilgrupperna åt vad gäller ålder, arbetserfarenhet och könsfördelning?
3. Hur skiljer sig profilgrupperna åt gällande attityder kring stödåtgärder, acceleration samt differentiering vad gäller undervisningen av särskilt begåvade elever?
Resultaten visar att man kan identifiera två profilgrupper: de positiva (positiva attityder) och de negativa (negativa attityder). Ålder, arbetserfarenhet och kön hade inte några signifikanta effekter på profilgrupperna vilket är i enlighet med tidigare studier inom området. Positiva inställningar till stödåtgärder hos de positiva var i enlighet med tidigare forskning inom området. Acceleration kunde ses bemötas av positiva inställningar hos de positiva. Detta stämmer inte överens med tidigare forskning där man kunnat se att inställning till acceleration ofta varit negativa. Inställning vad gäller differentiering var inte signifikant i denna studie, detta stämmer inte överens med tidigare studier inom området
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]