Varför ett tionde läsår : - En kvalitativ studie om elevers uppfattningar kring det tionde läsåret
Henriksson-Ena, Mia (2020)
Henriksson-Ena, Mia
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625459
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625459
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att ta reda på varför finlandssvenska elever söker till
utbildningen det tionde läsåret. Vidare vill jag också undersöka vad elever som har gått
utbildningen har för uppfattningar om undervisningen under det tionde läsåret och ta redan på
vilken nytta eleverna uppfattar sig ha haft av utbildningen efteråt.
Avhandlingens forskningsfrågor är:
1. Vilka är orsakerna till att finlandssvenska ungdomar söker till det tionde läsår?
2. Hur uppfattade eleverna undervisningen under det tionde läsåret?
3. Vilken nytta uppfattar eleverna att de ha haft av det tionde läsåret?
Mia Henriksson-Ena
För uppfylla syftet och svara på forskningsfrågorna har jag använt mig av intervju som datainsamlingsmetod.
Jag valde informanterna bland elever som gått det tionde läsåret eftersom jag var intresserad
av att utreda varför finlandssvenska elever söker till det tionde läsåret. Jag var också
intresserad av vilka deras uppfattningar var om det tionde läsåret och vilken nytta de haft av
utbildningen efteråt.
Resultatet visade att de vanligaste orsakerna till att finlandssvenska elever söker till det tionde läsåret är kunskapsmässiga och mognadsmässiga orsaker. Eleverna som har gått det tionde läsåret uppfattar utbildningen som elevfokuserad, lärorik och en tid att växa och mogna.
Elevernas uppfattningen är också att de haft nytta av det tionde läsåret under
fortsättningsstudierna, senare i arbetslivet och på ett personligt plan.
Det finns ett behov av utbildningen det tionde läsåret. De små gruppstorlekarna möjliggör att
lärarna ser alla elever och att undervisningen individanpassas. Det tionde läsåret stärker elevernas självförtroende och förhindrar att de marginaliseras. Det tionde året betyder en
andra chans.
utbildningen det tionde läsåret. Vidare vill jag också undersöka vad elever som har gått
utbildningen har för uppfattningar om undervisningen under det tionde läsåret och ta redan på
vilken nytta eleverna uppfattar sig ha haft av utbildningen efteråt.
Avhandlingens forskningsfrågor är:
1. Vilka är orsakerna till att finlandssvenska ungdomar söker till det tionde läsår?
2. Hur uppfattade eleverna undervisningen under det tionde läsåret?
3. Vilken nytta uppfattar eleverna att de ha haft av det tionde läsåret?
Mia Henriksson-Ena
För uppfylla syftet och svara på forskningsfrågorna har jag använt mig av intervju som datainsamlingsmetod.
Jag valde informanterna bland elever som gått det tionde läsåret eftersom jag var intresserad
av att utreda varför finlandssvenska elever söker till det tionde läsåret. Jag var också
intresserad av vilka deras uppfattningar var om det tionde läsåret och vilken nytta de haft av
utbildningen efteråt.
Resultatet visade att de vanligaste orsakerna till att finlandssvenska elever söker till det tionde läsåret är kunskapsmässiga och mognadsmässiga orsaker. Eleverna som har gått det tionde läsåret uppfattar utbildningen som elevfokuserad, lärorik och en tid att växa och mogna.
Elevernas uppfattningen är också att de haft nytta av det tionde läsåret under
fortsättningsstudierna, senare i arbetslivet och på ett personligt plan.
Det finns ett behov av utbildningen det tionde läsåret. De små gruppstorlekarna möjliggör att
lärarna ser alla elever och att undervisningen individanpassas. Det tionde läsåret stärker elevernas självförtroende och förhindrar att de marginaliseras. Det tionde året betyder en
andra chans.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [597]