Slöjdbloggens innehåll och utformning : En innehållsanalys av svenskspråkiga slöjdbloggar
Björkström, Elin (2020)
Björkström, Elin
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625423
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050625423
Tiivistelmä
Avhandlingen fokusområde är svenskspråkiga slöjdbloggar. Frågor som undersöktes i avhandlingens empiriska del var vilken typ av slöjd som förekommer i svenskspråkiga slöjdbloggar och hur en slöjdblogg ser ut. Till undersökningens syfte hörde även att ta reda på varför skribenten väljer att blogga om slöjd, alltså vilka motiv som kan ligga bakom bloggande. För att få mer kunskap om slöjd i sociala medier syftade studien även till att undersöka vilka övriga sociala medier som bloggarna använder för att publicera slöjdmaterial. Den definition på slöjdblogg som används i avhandlingen är en blogg som helt eller delvist består av slöjdinnehåll. Slöjdinnehållet kan vara hantverk, handarbete, DIY, pyssel eller någon viss slöjdteknik som exempelvis stickning. Utgående från syftet formulerades fyra forskningsfrågor:
1. Vilken typ av slöjd syns i svenskspråkiga bloggar?
2. Hur ser en slöjdblogg ut?
3. Vilka motiv finns för att blogga om slöjd?
4. Utöver blogg, vilka övriga sociala medier använder slöjdbloggare?
Undersökningen utfördes genom en innehållsanalys av 23 svenskspråkiga slöjdbloggar. Skribenterna till de 23 bloggarna gav sitt godkännande till att deras bloggar får ingå i analysen. Resultatet av innehållsanalysen visade att de mest förekommande slöjdteknikerna i svenskspråkiga slöjdbloggar är stickning, sömnad och virkning. 217 av 223 blogginlägg består av både text och bild. De flesta bilder är på färdiga slöjdprodukter, vilket förekommer i 146 av 223 blogginlägg. Det näst vanligaste innehållet i blogginläggen är dagbokstext, vilket påträffas i 68 av 223 blogginlägg. Tips på mönster är också vanligt förekommande och finns i 67 av 223 blogginlägg. De motiv till att slöjdblogga som framkom i undersökningen är eget slöjdintresse, att fungera som inspirationskälla för läsaren, marknadsföra företag och kontaktmöjlighet till likasinnade. Det egna slöjdintresset framkommer i flest bloggar, i 14 av de 17 bloggar som innehåller en beskrivning av skribentens motiv till att slöjdblogga. De tre vanligaste sociala medier som marknadsförs i bloggarna är Instagram, Facebook och Ravelry. Instagram marknadsförs i 15, Facebook i 12 och Ravelry i 8 bloggar.
1. Vilken typ av slöjd syns i svenskspråkiga bloggar?
2. Hur ser en slöjdblogg ut?
3. Vilka motiv finns för att blogga om slöjd?
4. Utöver blogg, vilka övriga sociala medier använder slöjdbloggare?
Undersökningen utfördes genom en innehållsanalys av 23 svenskspråkiga slöjdbloggar. Skribenterna till de 23 bloggarna gav sitt godkännande till att deras bloggar får ingå i analysen. Resultatet av innehållsanalysen visade att de mest förekommande slöjdteknikerna i svenskspråkiga slöjdbloggar är stickning, sömnad och virkning. 217 av 223 blogginlägg består av både text och bild. De flesta bilder är på färdiga slöjdprodukter, vilket förekommer i 146 av 223 blogginlägg. Det näst vanligaste innehållet i blogginläggen är dagbokstext, vilket påträffas i 68 av 223 blogginlägg. Tips på mönster är också vanligt förekommande och finns i 67 av 223 blogginlägg. De motiv till att slöjdblogga som framkom i undersökningen är eget slöjdintresse, att fungera som inspirationskälla för läsaren, marknadsföra företag och kontaktmöjlighet till likasinnade. Det egna slöjdintresset framkommer i flest bloggar, i 14 av de 17 bloggar som innehåller en beskrivning av skribentens motiv till att slöjdblogga. De tre vanligaste sociala medier som marknadsförs i bloggarna är Instagram, Facebook och Ravelry. Instagram marknadsförs i 15, Facebook i 12 och Ravelry i 8 bloggar.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]