Visioner för den finländska läroboken : En kvalitativ intervjustudie
Grotenfelt, Pia (2020)
Grotenfelt, Pia
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050525207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050525207
Tiivistelmä
Läroboken har sedan 1200-talet varit det primära läromedlet i den finländska skolan och dess utveckling har påverkats av den mångfacetterade samhällsutvecklingen. Den finländska läroboken fortsätter att utvecklas av bl.a. nya läroplaner och lagar, ny teknik och nya innovationer i samhället. Den finländska lärobokens framtid är dock osäker och är därmed värd att studera.
Den finländska läroboken konstrueras utgående från den nationella eller utbildningsarrangörens läroplan, men från en och samma läroplan går det att skriva ett oändligt antal läroböcker som till form och innehåll kan se helt olika ut. Lärobokskonstruktionen går därmed hand i hand med läroboksutvecklingen. Ökning av digitalisering och medieanvändning i samhället har även inverkat på utveckling av läroboksformaten från den tryckta läroboken till flera olika digitala lösningar.
Läroboksforskning har utförts relativt mycket, men det är till stor del splittrat. Tidigare läroboksforskning visar att forskare har lagt tyngd på bl.a. lärobokens roll i undervisningen, läromedelssituationen i skolan, e-läroböcker och på hurdan en god lärobok kunde se ut. Ingen forskning gällande visioner för läroboken påträffades under letandet av relevanta studier.
Syftet med denna studie är att undersöka visioner för den finländska läroboken genom att intervjua aktörer från olika yrkesgrupper inom läromedelsbranschen. Avsikten är även att undersöka om det finns eventuella skillnader mellan yrkesgruppernas visioner. Följande forskningsfrågor ligger som grund för studien:
1) Hurdana visioner har olika aktörer inom läromedelsbranschen för en bra finländsk lärobok (vision 1)?
2) Hurdana visioner har olika aktörer inom läromedelsbranschen för den framtida finländska läroboken (vision 2 och 3)?
Svar på avhandlingens forskningsfrågor erhölls kvalitativt genom intervjuer som undersöktes med fenomenologisk forskningsansats med ett framtidsperspektiv. I undersökningen deltog tio respondenter som arbetade med läroboksutveckling från tre yrkesgrupper inom läroboksbranschen. Det insamlade datamaterialet analyserades genom identifiering av essenser, från vilka teman bildades med underliggande aspekter.
Resultatet visar att respondenterna i de tre yrkesgrupperna diskuterade visionerna i fem generella teman: innehåll, form, effekt, kontext och funktion. De tre första temana kunde ytterligare delas in i underliggande aspekter. I visionerna för en bra lärobok betonades innehåll mest av de fem temana, medan temat form betonades mest i de två framtidsvisionerna.
Från de tre visionerna kan man se en tydlig utvecklingslinje i hur den finländska läroboken eventuellt kommer att utvecklas i framtiden. Respondenternas svar visar en ökning i lärobokens digitalisering i samband med individualisering av innehållet till den enskilda eleven. Ju längre in i framtiden samhället utvecklas ansågs det även att läroboken kommer att bli en aktiv, självständig och funktionell enhet.
Den finländska läroboken konstrueras utgående från den nationella eller utbildningsarrangörens läroplan, men från en och samma läroplan går det att skriva ett oändligt antal läroböcker som till form och innehåll kan se helt olika ut. Lärobokskonstruktionen går därmed hand i hand med läroboksutvecklingen. Ökning av digitalisering och medieanvändning i samhället har även inverkat på utveckling av läroboksformaten från den tryckta läroboken till flera olika digitala lösningar.
Läroboksforskning har utförts relativt mycket, men det är till stor del splittrat. Tidigare läroboksforskning visar att forskare har lagt tyngd på bl.a. lärobokens roll i undervisningen, läromedelssituationen i skolan, e-läroböcker och på hurdan en god lärobok kunde se ut. Ingen forskning gällande visioner för läroboken påträffades under letandet av relevanta studier.
Syftet med denna studie är att undersöka visioner för den finländska läroboken genom att intervjua aktörer från olika yrkesgrupper inom läromedelsbranschen. Avsikten är även att undersöka om det finns eventuella skillnader mellan yrkesgruppernas visioner. Följande forskningsfrågor ligger som grund för studien:
1) Hurdana visioner har olika aktörer inom läromedelsbranschen för en bra finländsk lärobok (vision 1)?
2) Hurdana visioner har olika aktörer inom läromedelsbranschen för den framtida finländska läroboken (vision 2 och 3)?
Svar på avhandlingens forskningsfrågor erhölls kvalitativt genom intervjuer som undersöktes med fenomenologisk forskningsansats med ett framtidsperspektiv. I undersökningen deltog tio respondenter som arbetade med läroboksutveckling från tre yrkesgrupper inom läroboksbranschen. Det insamlade datamaterialet analyserades genom identifiering av essenser, från vilka teman bildades med underliggande aspekter.
Resultatet visar att respondenterna i de tre yrkesgrupperna diskuterade visionerna i fem generella teman: innehåll, form, effekt, kontext och funktion. De tre första temana kunde ytterligare delas in i underliggande aspekter. I visionerna för en bra lärobok betonades innehåll mest av de fem temana, medan temat form betonades mest i de två framtidsvisionerna.
Från de tre visionerna kan man se en tydlig utvecklingslinje i hur den finländska läroboken eventuellt kommer att utvecklas i framtiden. Respondenternas svar visar en ökning i lärobokens digitalisering i samband med individualisering av innehållet till den enskilda eleven. Ju längre in i framtiden samhället utvecklas ansågs det även att läroboken kommer att bli en aktiv, självständig och funktionell enhet.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]