Tillägnande av vårdvetenskaplig teori med betydelse för klinisk praxis
Knuutila, Meri (2020)
Knuutila, Meri
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822870
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042822870
Tiivistelmä
Syfte. Att beskriva vad tillägnande av vårdvetenskaplig teori har för betydelse för klinisk praxis.
Bakgrund. Vårdande är en komplex helhet. För att kunna ge god vård behövs både teoretiska och praktiska kunskaper. Förutsättningen för god vård är att vårdvetenskaplig kunskap tillägnas och medvetet tillämpas i vården så att teoretisk och praktisk kunskap sammanflätas. Men det finns utmaningar i att få vårdvetenskapen att bli en del av vårdarbetet.
Design. Kvalitativ intervjustudie med öppna frågor.
Metod. I studien har intervjuer gjorts med åtta informanter som studerat vårdvetenskap på magisternivå. Intervjuerna spelades in och transkriberades till text, varefter materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys.
Resultat. Analysen resulterade i två övergripande teman: ́Tillägnande av vårdvetenskaplig teori ger möjlighet till personlig utveckling ́ och ́Tillägnande av vårdvetenskaplig teori förändrar hållning och handling i klinisk praxis`. I det första temat behandlas hur människan på ett personligt plan utvecklar och fördjupar sitt tankesätt genom att tillägna sig vårdvetenskaplig teori. Detta sker genom att ta till sig ny kunskap, utveckla sin teoretiska kunskap, men också utveckla sin etiska medvetenhet och förståelse av människan, livet och vårdandet som helhet. Genom personlig mognad, erfarenhet och insikt får människan möjlighet att utveckla helhetsbilden av vårdandet och få förståelse för sambandet mellan teori och praktik. Det andra temat handlar om hur tillägnande av vårdvetenskaplig teori förändrar handlande, bemötande och artikulation i klinisk praxis. Men också om hur tillägnande av vårdvetenskaplig teori utvecklar hållningen och därigenom synliggör utmaningar och ger beredskap att möta utmaningar och etiska frågeställningar på ett annorlunda sätt.
Slutsats. Den vårdvetenskaplig teorin har betydelse för klinisk praxis i form av utvecklad förståelse och stärkt etisk medvetenhet. När den vårdvetenskapliga teorin tillägnas syns det i handling och hållning. För att kunna förbättra klinisk praxis och ge en god vård också i framtiden bör vårdvetenskapen lyftas fram och hållas stark. Studien visar att det är viktigt med fortsatta satsningar, forskning och projekt som stödjer vårdvetenskaplig teori att bli en del av klinisk praxis. Aim. To describe what appropriation of caring science theory has for significance for clinical praxis.
Background. Caring is a complex whole. In order to provide good care, both theoretical and practical knowledge is needed. The prerequisite for good care is that knowledge of caring science is appropriated and consciously applied in care so that theoretical and practical knowledge are intertwined. But there are challenges in getting caring science to be part of caring.
Design. Qualitative interview study with open questions.
Methods. In the study, interviews were conducted with eight informants who studied caring science at the master's level. The interviews were recorded and transcribed into text, after which the material was analyzed with qualitative content analysis.
Results. The analysis resulted in two general themes: 'Appropriation of caring science theory provides the opportunity for personal development' and 'Appropriation of caring science theory changes attitude and action in clinical praxis'. The first theme deals with how man develops and deepens his way of thinking on a personal level by appropriating caring science theory. This is done by acquiring new knowledge, developing theoretical knowledge, but also developing their ethical awareness and understanding of man, life and care as a whole. Through personal maturity, experience and insight, man is given the opportunity to develop the overall picture of care and gain an understanding of the connection between theory and practice. The second theme deals with how the appropriation of caring science theory changes behavior, treating and articulation in clinical praxis. But also, about how the appropriation of caring science theory develops the attitude and thereby makes visible the challenges and provides preparedness to meet challenges and ethical issues in a different way.
Conclusion. The caring science theory is of importance for clinical praxis in the form of developed understanding and strengthened ethical awareness. When the theory of caring science is appropriated, it is evident in action and attitude. In order to improve clinical praxis and provide good care in the future, caring science should be highlighted and kept strong. The study shows that it is important with continued efforts, research and projects that support caring science theory to become part of clinical praxis.
Bakgrund. Vårdande är en komplex helhet. För att kunna ge god vård behövs både teoretiska och praktiska kunskaper. Förutsättningen för god vård är att vårdvetenskaplig kunskap tillägnas och medvetet tillämpas i vården så att teoretisk och praktisk kunskap sammanflätas. Men det finns utmaningar i att få vårdvetenskapen att bli en del av vårdarbetet.
Design. Kvalitativ intervjustudie med öppna frågor.
Metod. I studien har intervjuer gjorts med åtta informanter som studerat vårdvetenskap på magisternivå. Intervjuerna spelades in och transkriberades till text, varefter materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys.
Resultat. Analysen resulterade i två övergripande teman: ́Tillägnande av vårdvetenskaplig teori ger möjlighet till personlig utveckling ́ och ́Tillägnande av vårdvetenskaplig teori förändrar hållning och handling i klinisk praxis`. I det första temat behandlas hur människan på ett personligt plan utvecklar och fördjupar sitt tankesätt genom att tillägna sig vårdvetenskaplig teori. Detta sker genom att ta till sig ny kunskap, utveckla sin teoretiska kunskap, men också utveckla sin etiska medvetenhet och förståelse av människan, livet och vårdandet som helhet. Genom personlig mognad, erfarenhet och insikt får människan möjlighet att utveckla helhetsbilden av vårdandet och få förståelse för sambandet mellan teori och praktik. Det andra temat handlar om hur tillägnande av vårdvetenskaplig teori förändrar handlande, bemötande och artikulation i klinisk praxis. Men också om hur tillägnande av vårdvetenskaplig teori utvecklar hållningen och därigenom synliggör utmaningar och ger beredskap att möta utmaningar och etiska frågeställningar på ett annorlunda sätt.
Slutsats. Den vårdvetenskaplig teorin har betydelse för klinisk praxis i form av utvecklad förståelse och stärkt etisk medvetenhet. När den vårdvetenskapliga teorin tillägnas syns det i handling och hållning. För att kunna förbättra klinisk praxis och ge en god vård också i framtiden bör vårdvetenskapen lyftas fram och hållas stark. Studien visar att det är viktigt med fortsatta satsningar, forskning och projekt som stödjer vårdvetenskaplig teori att bli en del av klinisk praxis.
Background. Caring is a complex whole. In order to provide good care, both theoretical and practical knowledge is needed. The prerequisite for good care is that knowledge of caring science is appropriated and consciously applied in care so that theoretical and practical knowledge are intertwined. But there are challenges in getting caring science to be part of caring.
Design. Qualitative interview study with open questions.
Methods. In the study, interviews were conducted with eight informants who studied caring science at the master's level. The interviews were recorded and transcribed into text, after which the material was analyzed with qualitative content analysis.
Results. The analysis resulted in two general themes: 'Appropriation of caring science theory provides the opportunity for personal development' and 'Appropriation of caring science theory changes attitude and action in clinical praxis'. The first theme deals with how man develops and deepens his way of thinking on a personal level by appropriating caring science theory. This is done by acquiring new knowledge, developing theoretical knowledge, but also developing their ethical awareness and understanding of man, life and care as a whole. Through personal maturity, experience and insight, man is given the opportunity to develop the overall picture of care and gain an understanding of the connection between theory and practice. The second theme deals with how the appropriation of caring science theory changes behavior, treating and articulation in clinical praxis. But also, about how the appropriation of caring science theory develops the attitude and thereby makes visible the challenges and provides preparedness to meet challenges and ethical issues in a different way.
Conclusion. The caring science theory is of importance for clinical praxis in the form of developed understanding and strengthened ethical awareness. When the theory of caring science is appropriated, it is evident in action and attitude. In order to improve clinical praxis and provide good care in the future, caring science should be highlighted and kept strong. The study shows that it is important with continued efforts, research and projects that support caring science theory to become part of clinical praxis.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [113]