"Det hänger på mig eller..." : Fem klasslärares upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd
Olson, Catarina (2020)
Olson, Catarina
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276797
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276797
Tiivistelmä
I och med Salamancadeklarationen (1994) ska elever i behov av stöd så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning istället för att gå i specialskolor eller specialklasser. Detta ställer höga krav på både skolan och klasslärarna. De är skolans och klasslärarens ansvar att arbeta för att en inkluderande miljö råder i skolan och klassläraren ska kunna anpassa och differentiera undervisningen utifrån samtliga elevers behov och förutsättningar. Enligt forskning är det många faktorer som ska samspela för att inkludering ska vara framgångsrikt, exempelvis gemensam policy, förhållningssätt, tillgång till stöd och resurser, kunskap, möjlighet till fortbildning.
Syftet med avhandlingen är således att undersöka klasslärarnas upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd. Kriterierna för att delta i studien var att respondenterna hade erfarenhet av inkludering samt att de är verksamma i årskurs 1–6.
Forskningsfrågor som utarbetats är:
1. Hur beskriver klasslärarna begreppet inkludering?
2. Vilken beredskap upplever klasslärarna att de har för att inkludera elever med behov av stöd i vanlig klass?
3. Vilka möjligheter och utmaningar upplever klasslärarna förekommer vid inkludering?
Forskningsansatsen som använts är fenomenologi och det är en kvalitativ studie. Datainsamlingen har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. För studien har fem intervjuer med klasslärare i Österbotten som är yrkesverksamma i grundskolans lägre årskurser gjorts.
Klasslärarna i studien har en positiv inställning till inkludering av elever med behov av stöd och de försöker anpassa undervisningen utifrån samtliga elevers förutsättningar och behov. De upplever att de har stöd och resurser runt omkring sig för att arbeta inkluderande.
Klasslärarna upplever även utmaningar vid inkludering. Känslan av otillräcklighet, ökad arbetsmängd och differentieringen upplevs som utmanade.
Utifrån studien kan man dra slutsatsen att de enskilda skolorna, där klasslärarna är verksamma, strävar till att vara inkluderande skolor där samtliga elever har möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. En gemensam syn på och policy gällande inkluderingsprocessen råder och lärarna har tillgång till både stöd och resurser runt omkring sig.
Syftet med avhandlingen är således att undersöka klasslärarnas upplevelser och erfarenheter av inkludering av elever med behov av stöd. Kriterierna för att delta i studien var att respondenterna hade erfarenhet av inkludering samt att de är verksamma i årskurs 1–6.
Forskningsfrågor som utarbetats är:
1. Hur beskriver klasslärarna begreppet inkludering?
2. Vilken beredskap upplever klasslärarna att de har för att inkludera elever med behov av stöd i vanlig klass?
3. Vilka möjligheter och utmaningar upplever klasslärarna förekommer vid inkludering?
Forskningsansatsen som använts är fenomenologi och det är en kvalitativ studie. Datainsamlingen har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. För studien har fem intervjuer med klasslärare i Österbotten som är yrkesverksamma i grundskolans lägre årskurser gjorts.
Klasslärarna i studien har en positiv inställning till inkludering av elever med behov av stöd och de försöker anpassa undervisningen utifrån samtliga elevers förutsättningar och behov. De upplever att de har stöd och resurser runt omkring sig för att arbeta inkluderande.
Klasslärarna upplever även utmaningar vid inkludering. Känslan av otillräcklighet, ökad arbetsmängd och differentieringen upplevs som utmanade.
Utifrån studien kan man dra slutsatsen att de enskilda skolorna, där klasslärarna är verksamma, strävar till att vara inkluderande skolor där samtliga elever har möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. En gemensam syn på och policy gällande inkluderingsprocessen råder och lärarna har tillgång till både stöd och resurser runt omkring sig.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]