Yksilöllistettyä opetusta ennustavat tekijät ja suhteellisen iän vaikutus erityisopetuksessa
Jahnukainen, Markku; Kivinen, Aapo; Kortelainen, Mika (2020-03-09)
Jahnukainen, Markku
Kivinen, Aapo
Kortelainen, Mika
Taloustieteellinen yhdistys
09.03.2020
Kuvaus
nonPeerReviewed
Tiivistelmä
Erityisopetus ja erityisen tuen osana yksilöllistettyjen oppimäärien käyttö ovat lisääntyneet viime vuosikymmeninä perusopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, miten erityisoppilaiden eri taustatekijät korreloivat oppimäärän yksilöllistämisen kanssa. Lisäksi tutkimme suhteellisen iän kausaalivaikutusta yksilöllistämiseen. Käytämme koko Suomen kattavaa yksilötason rekisteriaineistoa. Löydämme, että pojat, loppuvuodesta syntyneet oppilaat sekä matalamman koulutus- ja tulotason perheistä tulevat lapset päättävät perusopetuksen muita todennäköisemmin yksilöllistetyllä oppimäärällä. Estimoimme suhteellisen iän kausaalivaikutuksen epäjatkuvuusmenetelmällä. Yhden vuoden ikäero luokan sisällä vastaa 2–3 prosenttiyksikön muutosta yksilöllistettyyn oppimäärään. Tämä vaikutus on suuri, sillä noin 5 prosentilla oppilaista on yksilöllistetty oppimäärä.
Tutkimusteema
Julkiset palvelut ja paikallinen julkistalous, Työmarkkinat ja koulutus
Avainsanat
koulutus, erityisopetus, suhteellisen iän ilmiö, oppimistulokset