Läromedelsanalys av Den oförglömliga hamburgaren : Ett läromedel för kreativt skrivande
Heir, Ulrika (2020)
Heir, Ulrika
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001142091
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001142091
Tiivistelmä
Temat för denna avhandling är kreativt skrivande. Temat behandlas genom en läromedelsanalys. Det analyserade läromedlet är boken Den oförglömliga hamburgaren. Boken är ett läromedel i kreativt skrivande och riktas till elever i årskurs 3-4. Boken är skriven av författaren Katarina von Numers-Ekman och utgiven av Schildts & Söderströms.
Temat är relevant i dagens samhälle eftersom skrivpedagogiken ständigt förändras och får nya inslag. Inom skrivpedagogiken har kreativt skrivande tidigare inte fått mycket utrymme. I kombination med kreativt skrivande har även läromedel en central roll i denna avhandling. I teorikapitlet diskuteras läromedel ur en historisk synvinkel. Läromedel diskuteras inte mycket i olika medier idag, men de är ändå en stor del av undervisningen.
Läromedelsanalysen baserar sig på teori om kreativt skrivande. Ett övergripande tema inom teorin är lekens betydelse för barns språkutveckling. Utöver detta presenteras fyra centrala aspekter kring kreativt skrivande. Dessa centrala aspekter är fantasi, modaliteter, kollaborativt skrivande och individuellt skrivande. Dessa centrala aspekter förklaras och diskuteras grundligt. För läromedelsanalysen skapades ett analysschema, vilket innehåller de olika centrala aspekterna. I anknytning till analysschemat finns även en sammanfattning, vilken hittas under rubriken bilagor. Utöver detta presenteras och diskuteras resultatet av läromedelsanalysen i slutet av avhandlingen. Avhandling diskuteras även i Läromedelsväktarna, vilket presenteras närmare i inledningen.
Temat är relevant i dagens samhälle eftersom skrivpedagogiken ständigt förändras och får nya inslag. Inom skrivpedagogiken har kreativt skrivande tidigare inte fått mycket utrymme. I kombination med kreativt skrivande har även läromedel en central roll i denna avhandling. I teorikapitlet diskuteras läromedel ur en historisk synvinkel. Läromedel diskuteras inte mycket i olika medier idag, men de är ändå en stor del av undervisningen.
Läromedelsanalysen baserar sig på teori om kreativt skrivande. Ett övergripande tema inom teorin är lekens betydelse för barns språkutveckling. Utöver detta presenteras fyra centrala aspekter kring kreativt skrivande. Dessa centrala aspekter är fantasi, modaliteter, kollaborativt skrivande och individuellt skrivande. Dessa centrala aspekter förklaras och diskuteras grundligt. För läromedelsanalysen skapades ett analysschema, vilket innehåller de olika centrala aspekterna. I anknytning till analysschemat finns även en sammanfattning, vilken hittas under rubriken bilagor. Utöver detta presenteras och diskuteras resultatet av läromedelsanalysen i slutet av avhandlingen. Avhandling diskuteras även i Läromedelsväktarna, vilket presenteras närmare i inledningen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]