Differentiering och samundervisning – lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik genom samundervisning
Luukkonen, Natalie Elisabet (2019)
Luukkonen, Natalie Elisabet
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049147
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049147
Tiivistelmä
Avhandlingens syfte är att undersöka lärarstuderandes upplevelser av och tankar kring differentiering i matematik inom samundervisningssituationer i åk 6, åk 7 och åk 9. Utgående från syftet utformades tre forskningsfrågor:
1. Hur framträder, samt vilka faktorer påverkar förekomsten av, differentiering under lärarstuderandenas samundervisade lektioner?
2. Hur beskriver lärarstuderandena möjligheter med differentiering i matematik under samundervisade lektioner?
3. Hur beskriver lärarstuderandena utmaningar med differentiering i matematik under samundervisade lektioner?
Som informanter fungerade åtta lärarstuderande med inriktningarna special-, klass- eller ämneslärare. Som datainsamlingsmetoder användes individuella intervjuer samt observation av samundervisade lektioner. Data analyseras genom kvalitativ innehållsanalys och kategorisering.
De huvudsakliga resultaten som framkom i studien är att det finns stora skillnader i valda samundervisningsmodeller och sätt att differentiera bland lärarstuderanden. Differentiering kunde observeras mest i de grupper som flexibelt använde sig av olika samundervisningsmodeller, medan differentieringen inte kunde observeras lika tydligt i de grupper som använde sig av endast den assisterande samundervisningsmodellen. Resultaten tyder också på att lärarstuderandena upplevde att flera lärarperspektiv berikade undervisningen och planeringen, men orsakade samtidigt också en del utmaningar. Exempelvis upplevdes stödet av en annan lärarstuderande som en stor fördel, men samtidigt upplevdes utmaningar med kommunikationen som en av de största nackdelarna.
1. Hur framträder, samt vilka faktorer påverkar förekomsten av, differentiering under lärarstuderandenas samundervisade lektioner?
2. Hur beskriver lärarstuderandena möjligheter med differentiering i matematik under samundervisade lektioner?
3. Hur beskriver lärarstuderandena utmaningar med differentiering i matematik under samundervisade lektioner?
Som informanter fungerade åtta lärarstuderande med inriktningarna special-, klass- eller ämneslärare. Som datainsamlingsmetoder användes individuella intervjuer samt observation av samundervisade lektioner. Data analyseras genom kvalitativ innehållsanalys och kategorisering.
De huvudsakliga resultaten som framkom i studien är att det finns stora skillnader i valda samundervisningsmodeller och sätt att differentiera bland lärarstuderanden. Differentiering kunde observeras mest i de grupper som flexibelt använde sig av olika samundervisningsmodeller, medan differentieringen inte kunde observeras lika tydligt i de grupper som använde sig av endast den assisterande samundervisningsmodellen. Resultaten tyder också på att lärarstuderandena upplevde att flera lärarperspektiv berikade undervisningen och planeringen, men orsakade samtidigt också en del utmaningar. Exempelvis upplevdes stödet av en annan lärarstuderande som en stor fördel, men samtidigt upplevdes utmaningar med kommunikationen som en av de största nackdelarna.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]