Känslornas maktspel i skolmusikal : Gymnasiestuderandes beskrivningar av de känslor som förmedlas genom estetiska lärprocesser inom ett musikalprojekt
Hasselblatt, Frida (2019)
Hasselblatt, Frida
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001162340
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001162340
Tiivistelmä
Referat
Den mångsidiga kompetensen poängteras i läroplanen och ska ge studerande möjligheten att uttrycka sig med hjälp av drama, musik och känslor. Med ett personligt intresse för ämnet och en respekt för de kroppsliga uttryckssätten och dess betydelse formades denna avhandling.
Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasiestuderande beskriver sitt deltagande i uppsättningen av musikalen DÖMD, med fokus på estetiska lärprocesser och känslor. Detta med hjälp av det insamlade materialet i form av gymnasiediplom som studerandena har skrivit som slutarbeten. Den vägledande frågeställningen som genomsyrar avhandlingen lyder:
Vilka känslor framträder ur studerandenas estetiska lärprocesser inom musikalprojektet?
Med hjälp av en fenomenografisk forskningsansats och narrativ analys har jag tolkat 15 gymnasiestuderandes diplom som utomstående forskare. I diplomen beskriver gymnasiestuderande den musikaliska processen ur den egna synvinkeln kopplat till egna musikaliska erfarenheter samt hur de som individer utvecklats under processen. Diplomen har delats in i kategorier för att sedan skrivas ut i narrativ bestående av fiktiva personer som berättar studerandenas känslomässiga musikalprocess.
Respondenterna var med i uppsättningen av en musikal från manusskrivande till slutgiltig produkt. I gymnasiediplomen beskriver studerandena processen som hektisk, tung men fantastisk och euforisk.
Det huvudsakliga resultatet visar att man inte kan vara med i en konstnärlig process utan att bli berörd. Starka känslor förmedlas under en musikalisk process och tack vare de estetiska ämnena har studerandena lyckats sätta ord på känslorna och lockats utanför den egna bekvämlighetszonen. Vägen till att hitta den egna professionella identiteten har fått hjälp av processen och studerandena har växt som individer.
För att skapa innovativt lärande behöver man lägga märke till känslorna. Studerandena har lyckats förmedla erfarenheter så att andra förstår. Alla studerandenas processer börjar med olika känslor, tankar och förutsättningar. Vägarna genom processen ser även olika ut för alla, men alla studerande slutar på samma positiva inspirerade punkt.
Den mångsidiga kompetensen poängteras i läroplanen och ska ge studerande möjligheten att uttrycka sig med hjälp av drama, musik och känslor. Med ett personligt intresse för ämnet och en respekt för de kroppsliga uttryckssätten och dess betydelse formades denna avhandling.
Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasiestuderande beskriver sitt deltagande i uppsättningen av musikalen DÖMD, med fokus på estetiska lärprocesser och känslor. Detta med hjälp av det insamlade materialet i form av gymnasiediplom som studerandena har skrivit som slutarbeten. Den vägledande frågeställningen som genomsyrar avhandlingen lyder:
Vilka känslor framträder ur studerandenas estetiska lärprocesser inom musikalprojektet?
Med hjälp av en fenomenografisk forskningsansats och narrativ analys har jag tolkat 15 gymnasiestuderandes diplom som utomstående forskare. I diplomen beskriver gymnasiestuderande den musikaliska processen ur den egna synvinkeln kopplat till egna musikaliska erfarenheter samt hur de som individer utvecklats under processen. Diplomen har delats in i kategorier för att sedan skrivas ut i narrativ bestående av fiktiva personer som berättar studerandenas känslomässiga musikalprocess.
Respondenterna var med i uppsättningen av en musikal från manusskrivande till slutgiltig produkt. I gymnasiediplomen beskriver studerandena processen som hektisk, tung men fantastisk och euforisk.
Det huvudsakliga resultatet visar att man inte kan vara med i en konstnärlig process utan att bli berörd. Starka känslor förmedlas under en musikalisk process och tack vare de estetiska ämnena har studerandena lyckats sätta ord på känslorna och lockats utanför den egna bekvämlighetszonen. Vägen till att hitta den egna professionella identiteten har fått hjälp av processen och studerandena har växt som individer.
För att skapa innovativt lärande behöver man lägga märke till känslorna. Studerandena har lyckats förmedla erfarenheter så att andra förstår. Alla studerandenas processer börjar med olika känslor, tankar och förutsättningar. Vägarna genom processen ser även olika ut för alla, men alla studerande slutar på samma positiva inspirerade punkt.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [510]