Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 518 Media- ja viestintätieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 518 Media- ja viestintätieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läsfrämjande verksamhet i skola och samarbete med bibliotek

Engblom, Linnéa (2019)

 
Tweet Vie viite Refworksiin
 
Avaa tiedosto
engblom_linnea.pdf (890.7Kt)
Lataukset: 


Engblom, Linnéa
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111838514
Tiivistelmä
I PISA-undersökningar påvisas en nedåtgående trend i läsförmåga. Det motiverar en studie av läsfrämjande verksamhet i grundskolan, vilken typ av samarbete som bedrivs mellan skola och bibliotek samt hur väl bibliotekens resurser och läsfrämjande tjänster egentligen används.

Forskningsunderlaget består av tidigare forskning och en empirisk undersökning. Tidigare forskning omfattar teori om läsfrämjande verksamhet, läsutveckling, dokumentation av tidigare utförda läsfrämjande projekt och samarbete mellan bibliotek och skolor. Intervjuer med bibliotekschefer på allmänna bibliotek och lärare från lågstadieskolor utfördes i två finlandssvenska kommuner och utgjorde tillsammans studiens empiriska material.

Studien belyser att kommunernas bibliotek och skolor har olika förutsättningar till samarbete. Avstånd och respektive institutions personalstyrka påverkar prioriteringen av läsfrämjande initiativ och påverkade den enskilda aktörens rutiner kring läsfrämjande verksamhet. Kommunikation, hänsyn till tid för förberedelse och insyn i den andra organisationens resurser och verksamhetsformer är källan till ett gott samarbete eller orsaken bakom ett bristande samarbete mellan skola och bibliotek.

Den läsfrämjande verksamhetens form och omfattning styrs av syfte och initiativtagare. Bibliotek genomför punktsatsningar genom läsinspiration i olika former och skolor fokuserar på den enskilda individens läsutveckling genom intensiv lästräning och strävade efter att väcka individens läsintresse via läsprojekt.
Kokoelmat
  • 518 Media- ja viestintätieteet [36]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste