Autentiskt ledarskap på Twitter : En innehållsanalys av finländska företagsledares Twitterdiskussioner
Ruokolainen, Janniina (2019)
Ruokolainen, Janniina
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112143719
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112143719
Tiivistelmä
I den här avhandlingen studeras autentiskt ledarskap och dess konstruerande på Twitter. Ämnet är väldigt aktuellt eftersom autentiskt ledarskap är en relativt ny ledarskapsteori och ett av det mest växande ämnet inom fältet på 2000-talet. Därmed ökar användningen av sociala medier kontinuerligt och ledare anpassar sig till onlinevärlden som har blivit en ny verksamhetsomgivning för dem.
Teoretiska referensramen utgår från ledarskapets utveckling, autentiskt ledarskap och dess konstruerande på individuell och relationell nivå. Konstruerande av autentiskt ledarskap behandlas genom allmänt på fältet använda komponenter; självmedvetenhet, internaliserad moraluppfattning, balanserad behandling, relationell transparens och autentiskt beteende. Det tas också teoretisk syn på privata och professionella roller i online omgivningen samt autentiskt personvarumärke.
Syftet med avhandlingen är att få en uppfattning hur autentiskt ledarskap konstrueras på Twitter, vilket därtill är studiens forskningsfråga. Studien innehåller två delar; först kommer förstudien som kartlägger allmänt finländska företagsledares användning av Twitter. I förstudien observerades 29 ledares Twitteraktivitet under en 14-dagarsperiod och utifrån denna valdes åtta informanter till huvudstudien. De valda informanterna är verkställande direktörer i stora finländska företag och aktiva Twitteranvändare. Huvudstudien behandlar autentiskt ledarskapskonstruerande på Twitter och avhandlingens empiriska resultat baseras på en netnografisk undersökning. Materialet samlades in från informanternas Twitterflöde och analysen i huvudstudien fördjupas på en månadsperiod 03/2018. Huvudstudien koncentreras på informanternas Twitterdiskussioner och deras innehåll, och därför valdes innehållsanalys som analysmetod.
De centrala resultaten med förstudien är att stilen i Twitteranvändningen varierar mellan ledarna men det finns också många likheter såsom att twittra om det egna företaget och branschen, aktivt diskutera aktuella ämnen, händelser och evenemang men också fritidsrelaterade Twittermeddelanden. Huvudstudien gav som resultat att autentiskt ledarskap konstrueras på Twitter via vissa faktorer, vilka är kontinuerlig lärande, förtroende och uppskattning, positiv livsinställning, välmående, kreativ atmosfär, effektivitet och balans. Faktorerna går delvis att kopplas ihop med de allmänt på fältet använda komponenterna.
Som slutsats kan man säga att konstruerande av autentiskt ledarskap och dess framträdande påverkas av omgivningen. Studien gav en ny synvinkel till fältet genom att kombinera autentiskt ledarskap med sociala medier, där relationen med ledare och följare är mångsidig. En intressant fortsättning till studien skulle vara att undersöka närmare ledares och följares relationer både i offline- och online omgivning. Medan en annan intressant fortsättning till studien skulle vara att undersöka om autentiskt ledarskap på Twitter hänger ihop med företagets framgång.
Teoretiska referensramen utgår från ledarskapets utveckling, autentiskt ledarskap och dess konstruerande på individuell och relationell nivå. Konstruerande av autentiskt ledarskap behandlas genom allmänt på fältet använda komponenter; självmedvetenhet, internaliserad moraluppfattning, balanserad behandling, relationell transparens och autentiskt beteende. Det tas också teoretisk syn på privata och professionella roller i online omgivningen samt autentiskt personvarumärke.
Syftet med avhandlingen är att få en uppfattning hur autentiskt ledarskap konstrueras på Twitter, vilket därtill är studiens forskningsfråga. Studien innehåller två delar; först kommer förstudien som kartlägger allmänt finländska företagsledares användning av Twitter. I förstudien observerades 29 ledares Twitteraktivitet under en 14-dagarsperiod och utifrån denna valdes åtta informanter till huvudstudien. De valda informanterna är verkställande direktörer i stora finländska företag och aktiva Twitteranvändare. Huvudstudien behandlar autentiskt ledarskapskonstruerande på Twitter och avhandlingens empiriska resultat baseras på en netnografisk undersökning. Materialet samlades in från informanternas Twitterflöde och analysen i huvudstudien fördjupas på en månadsperiod 03/2018. Huvudstudien koncentreras på informanternas Twitterdiskussioner och deras innehåll, och därför valdes innehållsanalys som analysmetod.
De centrala resultaten med förstudien är att stilen i Twitteranvändningen varierar mellan ledarna men det finns också många likheter såsom att twittra om det egna företaget och branschen, aktivt diskutera aktuella ämnen, händelser och evenemang men också fritidsrelaterade Twittermeddelanden. Huvudstudien gav som resultat att autentiskt ledarskap konstrueras på Twitter via vissa faktorer, vilka är kontinuerlig lärande, förtroende och uppskattning, positiv livsinställning, välmående, kreativ atmosfär, effektivitet och balans. Faktorerna går delvis att kopplas ihop med de allmänt på fältet använda komponenterna.
Som slutsats kan man säga att konstruerande av autentiskt ledarskap och dess framträdande påverkas av omgivningen. Studien gav en ny synvinkel till fältet genom att kombinera autentiskt ledarskap med sociala medier, där relationen med ledare och följare är mångsidig. En intressant fortsättning till studien skulle vara att undersöka närmare ledares och följares relationer både i offline- och online omgivning. Medan en annan intressant fortsättning till studien skulle vara att undersöka om autentiskt ledarskap på Twitter hänger ihop med företagets framgång.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [502]