Men tänk om det regnar? : En studie om hur lärare i årskurserna 3-6 i Svenskfinland förhåller sig till utomhuspedagogik i slöjdundervisningen
Forsman, Jenny; Östman, Sabina (2019)
Forsman, Jenny
Östman, Sabina
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101733533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101733533
Tiivistelmä
Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurserna 3–6 i Svenskfinland förhåller sig till slöjdundervisning utomhus. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. I vilken omfattning tillämpas utomhuspedagogik i slöjdundervisningen i Svenskfinland?
2. Vilka faktorer inverkar på lärarnas benägenhet att (inte) tillämpa utomhuspedagogik i slöjdundervisningen?
3. På vilket sätt tillämpas utomhuspedagogik i slöjdundervisningen i Svenskfinland?
För att få svar på ovanstående forskningsfrågor användes webbenkät som datainsamlingsmetod. Enkäten bestod av både flervalsfrågor och öppna frågor. Enkäten skickades ut till lärare som undervisar i slöjd i årskurserna 3–6 i Svenskfinland. Totala antalet respondenter i studien är 45.
Resultatet av undersökningen visar att majoriteten av lärare i Svenskfinland förhåller sig negativt till slöjdundervisning utomhus. Resultatet visar att ingen del av slöjdprocessen tillämpas utomhus så ofta som varje eller varannan lektion under ett läsår. Lärarna i Svenskfinland väljer att tillämpa delar av slöjdprocessen utomhus en lektion i månaden, färre än fem lektioner per termin eller aldrig. Majoriteten av lärarna besöker aldrig företag, utställningar eller museer i sin undervisning. Att samla naturmaterial och samtidigt lära eleverna om materialens ursprung är de faktorer som till högsta grad inverkar på lärarnas benägenhet att tillämpa utomhuspedagogik i slöjdundervisningen. Gruppstorleken och -dynamiken, samt det stora ansvar som läggs på lärarna är de faktorer som till största grad inverkar på lärarnas benägenhet att inte tillämpa utomhuspedagogik i slöjdundervisningen. Helhetsskapande undervisning utomhus med slöjd som ett ämne i kombination med andra tillämpas sällan under ett läsår, men majoriteten av lärarna tillämpar det någon gång under läsåret, främst i form av lägerskolor, temadagar eller dylikt.
1. I vilken omfattning tillämpas utomhuspedagogik i slöjdundervisningen i Svenskfinland?
2. Vilka faktorer inverkar på lärarnas benägenhet att (inte) tillämpa utomhuspedagogik i slöjdundervisningen?
3. På vilket sätt tillämpas utomhuspedagogik i slöjdundervisningen i Svenskfinland?
För att få svar på ovanstående forskningsfrågor användes webbenkät som datainsamlingsmetod. Enkäten bestod av både flervalsfrågor och öppna frågor. Enkäten skickades ut till lärare som undervisar i slöjd i årskurserna 3–6 i Svenskfinland. Totala antalet respondenter i studien är 45.
Resultatet av undersökningen visar att majoriteten av lärare i Svenskfinland förhåller sig negativt till slöjdundervisning utomhus. Resultatet visar att ingen del av slöjdprocessen tillämpas utomhus så ofta som varje eller varannan lektion under ett läsår. Lärarna i Svenskfinland väljer att tillämpa delar av slöjdprocessen utomhus en lektion i månaden, färre än fem lektioner per termin eller aldrig. Majoriteten av lärarna besöker aldrig företag, utställningar eller museer i sin undervisning. Att samla naturmaterial och samtidigt lära eleverna om materialens ursprung är de faktorer som till högsta grad inverkar på lärarnas benägenhet att tillämpa utomhuspedagogik i slöjdundervisningen. Gruppstorleken och -dynamiken, samt det stora ansvar som läggs på lärarna är de faktorer som till största grad inverkar på lärarnas benägenhet att inte tillämpa utomhuspedagogik i slöjdundervisningen. Helhetsskapande undervisning utomhus med slöjd som ett ämne i kombination med andra tillämpas sällan under ett läsår, men majoriteten av lärarna tillämpar det någon gång under läsåret, främst i form av lägerskolor, temadagar eller dylikt.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [432]