Virtuaalisimulaattorin soveltuminen mekanisoidun pataljoonan koulutussotapelaamiseen
Varha, Ilja (2019)
Varha, Ilja
Sotataidon laitos
Operaatiotaito ja taktiikka
Yleisesikuntaupseerikurssin opiskelijan diplomityö
Yleisesikuntaupseerikurssi 59
2019
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103136065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103136065
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä oli selvittää virtuaalisimulaattoreiden soveltuminen sotapelaamiseen osana sodanajan mekanisoidun pataljoonan koulutusta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Karjalan prikaatille käytännön ratkaisumalli, joka lisää koulutettavan sodanajan joukon suorituskykyä yhdistämällä joukkojen operatiivinen suunnittelu ja koulutus osana joukkotuotantoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, käyttäen konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen tärkein aineisto kerättiin teemahaastatteluin ja kyselyin tutkimuksen toiminnallisen osuuden muodostaman neljän virtuaalisimulaattoreilla toteutetun sotapelin yhteydessä. Aineiston laajin osa koostuu 11 ulkomaalaisen sotapelaamisen ja simulaattorialan asiantuntijan sekä 71 suomalaisen sotilashenkilön muodostaman asiantuntijaraadin kyselyiden vastauksista. Asiantuntijaraati koostuu sotapeleihin osallistuneesta sotilashenkilöstöstä. Haastateltaviksi valittiin Karjalan prikaatin mekanisoitujen joukkojen koulutuksesta vastaavaa henkilöstöä sekä simulaattorialan asiantuntijoita.
Tutkimus osoitti, että virtuaalisimulaattori on tehokas järjestelmä mekanisoidun pataljoonan sotapelaamiseen. Virtuaalisimulaattorin 3D taistelukentän ja siellä toimimisen mahdollistama realistinen toiminta- ja johtamisympäristö tuottavat oikeaan toimintaympäristöön siirrettävissä olevia kokemuksia kustannustehokkaasti. Tutkimus osoitti myös, että ihmisten välisellä kanssakäymisellä on merkittävä rooli komentajan taktiikan ja taisteluajatuksen toimeenpanossa ja että oikein toteutetulla sotapelaamisella voidaan vähentää joukon toiminnassa ilmenevää inhimillistä kitkaa. Sotapeliin osallistuva henkilöstö muodostaa yhteisistä kokemuksistaan taisteluajatuksen yhtenäisyyden, jolla voidaan katsoa olevan mahdollistava vaikutus tehtävätaktiikan toteutumiseen joukon toiminnassa.
Tutkimus tuotti Karjalan prikaatille tutkitusti toimivan työkalun sodanajan mekanisoitujen pataljoonien komentajien, esikuntien, päälliköiden ja joukkueenjohtajien tehtävätaktiseen koulutukseen, tukemaan komentajan taisteluajatuksen ymmärtämistä ja toteuttamista. Koulutusohje kuvaa virtuaalisimulaattorilla toteutettavan sotapelaamisen prosessin, henkilöstön, järjestelyt ja rakenteen sekä liittämisen Karjalan prikaatin joukkotuotantoon. Koulutusohje on sovellettavissa myös muiden mekanisoituja joukkoja kouluttavien joukko-osastojen käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, käyttäen konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen tärkein aineisto kerättiin teemahaastatteluin ja kyselyin tutkimuksen toiminnallisen osuuden muodostaman neljän virtuaalisimulaattoreilla toteutetun sotapelin yhteydessä. Aineiston laajin osa koostuu 11 ulkomaalaisen sotapelaamisen ja simulaattorialan asiantuntijan sekä 71 suomalaisen sotilashenkilön muodostaman asiantuntijaraadin kyselyiden vastauksista. Asiantuntijaraati koostuu sotapeleihin osallistuneesta sotilashenkilöstöstä. Haastateltaviksi valittiin Karjalan prikaatin mekanisoitujen joukkojen koulutuksesta vastaavaa henkilöstöä sekä simulaattorialan asiantuntijoita.
Tutkimus osoitti, että virtuaalisimulaattori on tehokas järjestelmä mekanisoidun pataljoonan sotapelaamiseen. Virtuaalisimulaattorin 3D taistelukentän ja siellä toimimisen mahdollistama realistinen toiminta- ja johtamisympäristö tuottavat oikeaan toimintaympäristöön siirrettävissä olevia kokemuksia kustannustehokkaasti. Tutkimus osoitti myös, että ihmisten välisellä kanssakäymisellä on merkittävä rooli komentajan taktiikan ja taisteluajatuksen toimeenpanossa ja että oikein toteutetulla sotapelaamisella voidaan vähentää joukon toiminnassa ilmenevää inhimillistä kitkaa. Sotapeliin osallistuva henkilöstö muodostaa yhteisistä kokemuksistaan taisteluajatuksen yhtenäisyyden, jolla voidaan katsoa olevan mahdollistava vaikutus tehtävätaktiikan toteutumiseen joukon toiminnassa.
Tutkimus tuotti Karjalan prikaatille tutkitusti toimivan työkalun sodanajan mekanisoitujen pataljoonien komentajien, esikuntien, päälliköiden ja joukkueenjohtajien tehtävätaktiseen koulutukseen, tukemaan komentajan taisteluajatuksen ymmärtämistä ja toteuttamista. Koulutusohje kuvaa virtuaalisimulaattorilla toteutettavan sotapelaamisen prosessin, henkilöstön, järjestelyt ja rakenteen sekä liittämisen Karjalan prikaatin joukkotuotantoon. Koulutusohje on sovellettavissa myös muiden mekanisoituja joukkoja kouluttavien joukko-osastojen käyttöön.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]