"I made you, but you made me first" : The Social Construction of Evil, in part through the Architecture and Urban Landscape in Tim Burton's Batman (1989) and Christopher Nolan's The Dark Knight (2008)
Forssell, Tove (2019)
Forssell, Tove
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820971
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820971
Tiivistelmä
In The Re-Enchantment of the West (2004), Christopher Partridge proposes that the study of religion and popular culture can discover the “new ways of believing in societies in which the old ways are inhibited and declining.” In my thesis, I will research how evil is socially constructed in film, and to highlight the role architecture and the urban landscape plays in the construction of an understanding of evil. The films I have chosen to analyse in my thesis are Tim Burton’s Batman (1989) and Christopher Nolan’s The Dark Knight (2008). My theoretical perspective is based in Peter L Berger’s and Thomas Luckmann’s writings of the Social Construction of Reality and Knowledge. Berger and Luckmann argued that our construction of reality is a dialectic process, in which we simultaneously construct and create our reality as well as being constructed by our reality. The construction happens through the negotiation of meaning and values of language, symbols, relationships. Our understanding of our own reality, the way we decode it and release new information back into circulation, is as a good representation of what happens when we watch films.
The main objective of this thesis is to examine how film as a popular culture product, functions as part of our meaning-making and world-building process. By examining, the narrative, style and the films connection to a cultural and religious context, produces an opportunity to understand how we construct an understanding of evil and good with the help of an everyday mass produced artefact. The theoretical base together with a methodology that is an equal combination of the Comparative Religion and Film theory disciplines, also shows how what is presented on-screen reflects back onto the off-screen reality, and becomes part of what constructs our reality and us. As the urban city is not merely a physical construction of things, but is an essential part in framing the narratives of the citizens who live and navigate the space on a daily basis, the thesis also discusses the striking urban landscapes in both films. Films, as part of the popular cultural arsenal on offer at our fingertips 24/7, present narratives that can challenge our perceptions of our society and values. This thesis provides insight into how Batman’s quest to conquer the villains of Gotham as well as his inner demons, can influence how we construct an understanding of evil and good. I sin bok The Re-Enchantment of the West (2004) föreslår Christopher Partridge att studier av religion och populärkultur kan upptäcka "nya sätt att tro i samhällen där de gamla traditionerna hämmas och är på nedgång". Avhandlingen undersöker specifikt hur en uppfattning av ondska är socialt konstruerad i följande filmer: Tim Burton’s Batman (1989) and Christopher Nolan’s The Dark Knight (2008). Avhandlingen lyfter även fram rollen som arkitektur och urbana landskap spelar i konstruktionen av uppfattningen av ondska. Det teoretiska perspektivet utgår från Peter L Berger och Thomas Luckmanns skrifter om den sociala konstruktionen av verklighet och kunskap. Berger och Luckmann hävdade att vår konstruktion av verkligheten är en dialektisk process, där vi samtidigt konstruerar och skapar vår verklighet samt verkligheten skapar oss. Den social konstruktiva processen sker via språk, symboler, relationer med vilka vi förhandlar om bland annat mening, värden, moral och etik. Vår förståelse för vår egen verklighet, hur vi kodar av den och producerar ny information åter i cirkulationen, fungerar som en bra återspegling av vad som händer när vi ser på filmer.
Huvudsyftet med denna avhandling är att undersöka hur film som en populärkulturell produkt är en del av vår meningsskapande process. Genom att undersöka filmens narrativ, stil och hur filmerna placerar sig i ett kulturellt och religiöst sammanhang, skapas en möjlighet att förstå hur vi bygger en förståelse av ondska och godhet, med hjälp av en vardaglig massproducerad artefakt. Det teoretiska perspektivet, tillsammans med en metodologi som kombinerar de religions- och filmvetenskapliga disciplinerna, visar också hur det som presenteras på skärmen återspeglar sig i verkligheten utanför skärmen, och blir en del av det som bygger oss och vår verklighet. Avhandlingen diskuterar även den slående urbana stadsbilden i båda filmerna eftersom staden som plats, inte enbart är en fysisk konstruktion av saker, utan också är en viktig del i utformningen av de berättelser som invånarna skapar när de dagligen navigerar och rör sig i det fysiska urbana landskapet. Filmer, som en del av den populärkulturella arsenalen som är oss tillgängliga dygnet runt, presenterar berättelser som kan utmana våra uppfattningar om vårt samhälle och värderingar. Denna avhandling ger en insikt i hur Batmans kamp mot Gothams skurkar, såväl som hans inre demoner, kan påverka hur vi konstruerar en förståelse av ondska och godhet
The main objective of this thesis is to examine how film as a popular culture product, functions as part of our meaning-making and world-building process. By examining, the narrative, style and the films connection to a cultural and religious context, produces an opportunity to understand how we construct an understanding of evil and good with the help of an everyday mass produced artefact. The theoretical base together with a methodology that is an equal combination of the Comparative Religion and Film theory disciplines, also shows how what is presented on-screen reflects back onto the off-screen reality, and becomes part of what constructs our reality and us. As the urban city is not merely a physical construction of things, but is an essential part in framing the narratives of the citizens who live and navigate the space on a daily basis, the thesis also discusses the striking urban landscapes in both films. Films, as part of the popular cultural arsenal on offer at our fingertips 24/7, present narratives that can challenge our perceptions of our society and values. This thesis provides insight into how Batman’s quest to conquer the villains of Gotham as well as his inner demons, can influence how we construct an understanding of evil and good.
Huvudsyftet med denna avhandling är att undersöka hur film som en populärkulturell produkt är en del av vår meningsskapande process. Genom att undersöka filmens narrativ, stil och hur filmerna placerar sig i ett kulturellt och religiöst sammanhang, skapas en möjlighet att förstå hur vi bygger en förståelse av ondska och godhet, med hjälp av en vardaglig massproducerad artefakt. Det teoretiska perspektivet, tillsammans med en metodologi som kombinerar de religions- och filmvetenskapliga disciplinerna, visar också hur det som presenteras på skärmen återspeglar sig i verkligheten utanför skärmen, och blir en del av det som bygger oss och vår verklighet. Avhandlingen diskuterar även den slående urbana stadsbilden i båda filmerna eftersom staden som plats, inte enbart är en fysisk konstruktion av saker, utan också är en viktig del i utformningen av de berättelser som invånarna skapar när de dagligen navigerar och rör sig i det fysiska urbana landskapet. Filmer, som en del av den populärkulturella arsenalen som är oss tillgängliga dygnet runt, presenterar berättelser som kan utmana våra uppfattningar om vårt samhälle och värderingar. Denna avhandling ger en insikt i hur Batmans kamp mot Gothams skurkar, såväl som hans inre demoner, kan påverka hur vi konstruerar en förståelse av ondska och godhet