Taitava taitojen kouluttaja kamppailulajien näkökulmasta
Pekkarinen, Aarne (2019)
Pekkarinen, Aarne
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 8
2019
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625631
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten taitava kamppailutaitojen kouluttaja kouluttaa kamppai-lutaitoja joukolle, jotka ovat valmistautumassa oikeaan kamppailutilanteeseen. Asiaan pyrittiin löytämään vastaus varusmiesten kamppailukoulutuksen ja siviilissä opetettavien kamppailulajien kautta. Kamppailulajeja ja kamppailua ei ole tutkittu lainkaan Maanpuolustuskorkeakoulussa 2010-luvulla.
Tutkimusaineistoa kerättiin kuudelta ammattisotilaalta, jotka kouluttavat tai ovat kouluttaneet kamppailutaitoja varusmiehille sekä neljältä siviililtä, jotka toimivat kamppailulajiopettajina kamppailulajiseuroissa. Tutkimusstrategiana ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin grounded theory -menetelmää.
Tämä tutkimus osoittaa, että kamppailutaitojen kouluttamisessa hyödynnetään nonlineaari pedagogiikan mukaisen taitoharjoittelun periaatteita. Taitava taidon kouluttaja kouluttaa kamppailutaitoja samalla tavalla niin puolustusvoimissa, kuin siviilissäkin. Kummassakin kontekstissa kamppailutaitoja harjoitellaan representatiivisesti, eli harjoittelu tapahtuu elävästi dynaamisessa harjoitusympäristössä. Eri muodoissa tapahtuvan otteluharjoittelun katsottiin olevan tehokkain tapa toteuttaa edellä kuvatun kaltaista harjoittelua.
Kamppailutaitojen kouluttamiseen käytetään paljon erilaisia rajoitteita. Tämä on tyypillistä nonlineaaripedagogiikassa, joka perustuu taidon oppimisen ekologiseen malliin ja jonka mukaan liikuntataitoja opitaan manipuloimalla erilaisia rajoitteita. Rajoitteita voidaan asettaa oppijaan, ympäristöön ja suoritettavaan tehtävään, joista viimeisin on kamppailutaitojen harjoittelussa tämän tutkimuksen mukaan kaikkein yleisimmin manipuloituva rajoite.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että puolustusvoimien kamppailukoulutuksen kehittämiselle on tarvetta, sillä tällä hetkellä kamppailukoulutus on hyvin pitkälti kamppailulajeja harrastavien kouluttajien varassa.
Tutkimusaineistoa kerättiin kuudelta ammattisotilaalta, jotka kouluttavat tai ovat kouluttaneet kamppailutaitoja varusmiehille sekä neljältä siviililtä, jotka toimivat kamppailulajiopettajina kamppailulajiseuroissa. Tutkimusstrategiana ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin grounded theory -menetelmää.
Tämä tutkimus osoittaa, että kamppailutaitojen kouluttamisessa hyödynnetään nonlineaari pedagogiikan mukaisen taitoharjoittelun periaatteita. Taitava taidon kouluttaja kouluttaa kamppailutaitoja samalla tavalla niin puolustusvoimissa, kuin siviilissäkin. Kummassakin kontekstissa kamppailutaitoja harjoitellaan representatiivisesti, eli harjoittelu tapahtuu elävästi dynaamisessa harjoitusympäristössä. Eri muodoissa tapahtuvan otteluharjoittelun katsottiin olevan tehokkain tapa toteuttaa edellä kuvatun kaltaista harjoittelua.
Kamppailutaitojen kouluttamiseen käytetään paljon erilaisia rajoitteita. Tämä on tyypillistä nonlineaaripedagogiikassa, joka perustuu taidon oppimisen ekologiseen malliin ja jonka mukaan liikuntataitoja opitaan manipuloimalla erilaisia rajoitteita. Rajoitteita voidaan asettaa oppijaan, ympäristöön ja suoritettavaan tehtävään, joista viimeisin on kamppailutaitojen harjoittelussa tämän tutkimuksen mukaan kaikkein yleisimmin manipuloituva rajoite.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että puolustusvoimien kamppailukoulutuksen kehittämiselle on tarvetta, sillä tällä hetkellä kamppailukoulutus on hyvin pitkälti kamppailulajeja harrastavien kouluttajien varassa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]