Sosiaalisen median vaikutus varusmiesten mielipiteisiin ja asenteisiin
Vasaramäki, Miikka (2019)
Vasaramäki, Miikka
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 8
2019
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625604
Tiivistelmä
Informaatio-sodankäynti pyrkii vaikuttamaan yleiseen mielipiteeseen ja yksilöiden asenteisiin monia eri keinoja ja alustoja hyödyntämällä. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, vaikuttaako sosiaalisen median käyttäminen varusmiesten mielipiteisiin ja asenteisiin turvallisuuspoliittisten aiheiden suhteen. Tämän lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, kuinka aktiivista on varusmiesten sosiaalisen median käyttäminen ja vaikuttaako sosiaalisessa mediassa kohdattu vuorovaikutus varusmiesten asenteisiin Puolustusvoimia kohtaan. Tutkimus pyrki selvittämään myös, kuinka mahdollinen vaikuttaminen on ilmennyt sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimuksen aiheeseen liittyvistä aiemmista tutkimuksista jonka lisäksi suoritettiin varusmiehiin suunnattu kyselytutkimus. Kyselytutkimukseen osallistui 96 varusmiestä. Kyselytutkimuksen tulokset käsiteltiin ja tulkittiin määrällisesti. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen tutkimus, jossa käytetään myös laadullisen tutkimuksen metodeja.
Varusmiehet ovat erittäin aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Kyselyyn vastanneesta 96 varusmiehestä vain kaksi ei ollut osallisena mihinkään sosiaalisen median palveluun. Varusmiesten päivittäinen aktiivisuus oli myös merkittävää; 79 % vastaajista arvioi käyttävänsä sosiaalista mediaa yli tunnin joka päivä. Varusmiehet olivat myös suhteellisen aktiivisia vuorovaikuttajia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisella medialla on ollut vaikutusta vastaajien mielipiteiden muodostukseen yleisellä tasolla. Noin kolmannes vastaajista oli muuttanut viimeisen vuoden aikana mielipidettään jonkin sosiaalisen tai poliittisen aiheen suhteen. Sosiaalisella medialla oli ollut vaikutusta vastaajien mielipiteisiin turvallisuuspoliittisten aiheiden suhteen noin joka viidennellä vastaajalla.
Kyselyn tulokset korreloivat aikaisemmin Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen kanssa; noin kolmasosa nuorista, alle 25-vuotiaista miehistä on alttiita muuttamaan mielipiteitään sosiaalisen median vaikutuksesta. Erityisen alttiita ovat sosiaalisessa mediassa aktiivisesti toimivat henkilöt. Aktiivisesti itseään kiinnostavia aiheita sosiaalisesta mediasta etsivät olivat alttiimpia kuin ne jotka olivat passiivisempia sisällön etsimisen suhteen. Tuloksien perusteella sosiaalinen media muodostaa potentiaalisen informaatio-vaikuttamisen kanavan, jolla voidaan mahdollisesti vaikuttaa merkittävään osaan nuorista miehistä, kuten asevelvollisuutta suorittavista varusmiehistä
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimuksen aiheeseen liittyvistä aiemmista tutkimuksista jonka lisäksi suoritettiin varusmiehiin suunnattu kyselytutkimus. Kyselytutkimukseen osallistui 96 varusmiestä. Kyselytutkimuksen tulokset käsiteltiin ja tulkittiin määrällisesti. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen tutkimus, jossa käytetään myös laadullisen tutkimuksen metodeja.
Varusmiehet ovat erittäin aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Kyselyyn vastanneesta 96 varusmiehestä vain kaksi ei ollut osallisena mihinkään sosiaalisen median palveluun. Varusmiesten päivittäinen aktiivisuus oli myös merkittävää; 79 % vastaajista arvioi käyttävänsä sosiaalista mediaa yli tunnin joka päivä. Varusmiehet olivat myös suhteellisen aktiivisia vuorovaikuttajia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisella medialla on ollut vaikutusta vastaajien mielipiteiden muodostukseen yleisellä tasolla. Noin kolmannes vastaajista oli muuttanut viimeisen vuoden aikana mielipidettään jonkin sosiaalisen tai poliittisen aiheen suhteen. Sosiaalisella medialla oli ollut vaikutusta vastaajien mielipiteisiin turvallisuuspoliittisten aiheiden suhteen noin joka viidennellä vastaajalla.
Kyselyn tulokset korreloivat aikaisemmin Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen kanssa; noin kolmasosa nuorista, alle 25-vuotiaista miehistä on alttiita muuttamaan mielipiteitään sosiaalisen median vaikutuksesta. Erityisen alttiita ovat sosiaalisessa mediassa aktiivisesti toimivat henkilöt. Aktiivisesti itseään kiinnostavia aiheita sosiaalisesta mediasta etsivät olivat alttiimpia kuin ne jotka olivat passiivisempia sisällön etsimisen suhteen. Tuloksien perusteella sosiaalinen media muodostaa potentiaalisen informaatio-vaikuttamisen kanavan, jolla voidaan mahdollisesti vaikuttaa merkittävään osaan nuorista miehistä, kuten asevelvollisuutta suorittavista varusmiehistä
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]