Digiosaaminen osana ammatillista koulutusta
Rantala, Tomi (2019)
Rantala, Tomi
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 8
2019
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625601
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625601
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ammattisotilaat kokevat digitaalisen osaamisen osana ammatillista osaamista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin digitalisaatiosta, osaamisesta ja digitaalisesta osaamisesta. Tutkimus suoritettiin digitaalisen osaamisen näkökulmasta. Tutkimuskirjallisuuden mukaan digitalisaation avulla on saavutettu sekä yksityisellä että julkisella sektorilla muutoksia organisaation toimintatapoihin. Digitalisaatio on muokannut yksilöiden osaamistarpeita työntekoon liittyen. Uuden oppiminen ja moniosaaminen ovat nykyajan ja tulevaisuuden osaamistarpeita.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Empiirinen aineisto hankittiin kahden ryhmän teemahaastattelulla. Ryhmät koostuivat sotatieteiden maisterikurssin opiskelijoista sekä Parolan huoltopataljoonan henkilökunnasta. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysissä muodostettiin aineiston perusteella jäsennellyt luokat jokaiseen alatutkimuskysymykseen vastaamiseksi.
Tutkimustulosten mukaan digitaalisella teknologialla on nykypäivänä keskeinen rooli sekä hallinnollista työtä tekevien että koulutustehtävissä olevien henkilöiden töiden hoitamisessa. Digitaaliset työkalut ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia kommunikointiin ja tiedon käsittelyyn. Teknologia on keventänyt fyysistä hallinnollisen työn määrää. Siviili- ja työelämässä käytettävä digitaalinen teknologia on tullut kehityksen myötä lähemmäs toisiaan. Nykyaikana käytössä olevat laitteet ja ohjelmistot ovat helpottaneet kommunikointia työhön liittyvissä asioissa myös siviiliajalla.
Tutkittavien mukaan digitaalinen osaaminen koetaan olevan Puolustusvoimissa työskentelevän henkilön perustaito tehtävästä riippumatta. Omassa tehtävässä käytettävien laitteiden ja ohjelmien osaamisen taso vaikuttaa suoraan työn tehokkuuteen. Koulutetut asiat vanhenevat yhä nopeammin, koska digitaalisen teknologian kehitys on jatkuvasti kiihtyvää. Henkilöstöllä on käytössään lukuisia erilaisia digitaalisia järjestelmiä, jotka vaativat erityisosaamista. Tärkeimpänä tutkittavien mukaan pidettiin perustason osaamista käyttää yleisiä, kaikkien käytössä olevia sähköisiä digitaalisia työkaluja. Digitaalisen osaamisen yleisimmät kehittämisen menetelmät tutkittavien osalta olivat itseopiskelu ja vertaisilta saatava tuki tarpeen mukaan. Vähäiset aikaresurssit eivät mahdollista yhteisiin koulutustapahtumiin osallistumista säännöllisesti. Koulutuksen näkökulmasta olisi tärkeää keskittyä yhteisen osaamispohjan kehittämiseen digitaalisissa perustyökaluissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Empiirinen aineisto hankittiin kahden ryhmän teemahaastattelulla. Ryhmät koostuivat sotatieteiden maisterikurssin opiskelijoista sekä Parolan huoltopataljoonan henkilökunnasta. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysissä muodostettiin aineiston perusteella jäsennellyt luokat jokaiseen alatutkimuskysymykseen vastaamiseksi.
Tutkimustulosten mukaan digitaalisella teknologialla on nykypäivänä keskeinen rooli sekä hallinnollista työtä tekevien että koulutustehtävissä olevien henkilöiden töiden hoitamisessa. Digitaaliset työkalut ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia kommunikointiin ja tiedon käsittelyyn. Teknologia on keventänyt fyysistä hallinnollisen työn määrää. Siviili- ja työelämässä käytettävä digitaalinen teknologia on tullut kehityksen myötä lähemmäs toisiaan. Nykyaikana käytössä olevat laitteet ja ohjelmistot ovat helpottaneet kommunikointia työhön liittyvissä asioissa myös siviiliajalla.
Tutkittavien mukaan digitaalinen osaaminen koetaan olevan Puolustusvoimissa työskentelevän henkilön perustaito tehtävästä riippumatta. Omassa tehtävässä käytettävien laitteiden ja ohjelmien osaamisen taso vaikuttaa suoraan työn tehokkuuteen. Koulutetut asiat vanhenevat yhä nopeammin, koska digitaalisen teknologian kehitys on jatkuvasti kiihtyvää. Henkilöstöllä on käytössään lukuisia erilaisia digitaalisia järjestelmiä, jotka vaativat erityisosaamista. Tärkeimpänä tutkittavien mukaan pidettiin perustason osaamista käyttää yleisiä, kaikkien käytössä olevia sähköisiä digitaalisia työkaluja. Digitaalisen osaamisen yleisimmät kehittämisen menetelmät tutkittavien osalta olivat itseopiskelu ja vertaisilta saatava tuki tarpeen mukaan. Vähäiset aikaresurssit eivät mahdollista yhteisiin koulutustapahtumiin osallistumista säännöllisesti. Koulutuksen näkökulmasta olisi tärkeää keskittyä yhteisen osaamispohjan kehittämiseen digitaalisissa perustyökaluissa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]