"Minun taloani ette te sotilaat vie!" - tutkimus omaisuudensuojan rajoittamisesta sotilaallisen maanpuolustuksen perusteella
Viinamäki, Noora (2019)
Viinamäki, Noora
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 8, viranomaisyhteistyön koulutusohjelma
2019
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625599
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625599
Tiivistelmä
Suomen tasavaltaisen valtiosäännön perusteet on kirjattu perustuslakiin, jonka keskeisenä osana voidaan nähdä yksilön oikeuksien ja vapauksien turvaaminen. Perusoikeuksien toteutuminen on säädetty julkisen vallan tehtäväksi, ja julkisen vallan on toteutettava turvaamisvelvoitettaan säätäessään uutta lainsäädäntöä sekä soveltaessaan sitä viranomaisessa tai tuomioistuimessa. Omaisuudensuoja on yksi perusoikeuksista, ja sen perusteella jokaisen omaisuus on turvattu. Omaisuudensuoja kattaa yksityisen omaisuuden laaja-alaisesti, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa tarkastellaan kiinteistöjen kuten rakennuksien, yksityisen tiestön, maa-alueiden ja laitureiden omaisuudensuojan ulottuvuutta.
Yhtenä osana sotilaallista maanpuolustusta ja kokonaisturvallisuutta viranomaisella on oikeus ulottaa erinäisiä toimenpiteitä omaisuudensuojan suojaamalle yksityiselle alueelle, ja näin ollen puuttua kansalaisten etuihin, oikeuksiin tai velvollisuuksiin. Tämän oikeusdogmaattisen tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella omaisuudensuojan ja maanpuolustuksen välistä kollisiotilannetta, ja selvittää vallitsevan lainsäädännön vaikutuksia käytännön toimintatapoihin. Yksityisen omaisuudensuoja ei ole niin ehdoton, ettei sitä voida missään tilanteessa rajoittaa, vaan joissain tapauksissa yksittäisen henkilön omaisuudensuojaa rajoittamalla voidaan turvata laajemman joukon perusoikeudet. Tämän perusteella puolustusvoimat voi lähtökohtaisesti rajoittaa yksilön omaisuudensuojaa maanpuolustuksen tukemiseksi ottamalla käyttöön kiinteistöjä.
Tutkimuksen teemaa tarkastellaan kolmessa eri tilanteessa: normaalioloissa, poikkeusoloissa ja silloin kun puolustustilalain lisätoimivaltuudet ovat käytössä. Tutkimuksen perusteella puolustusvoimat voi lähtökohtaisesti rajoittaa omaisuudensuojaa sotilaallisten syiden vuoksi silloin, kun se on puolustusvoimien tehtävien suorittamiseksi välttämätöntä. Syyn tulee kuitenkin perustua puolustusvoimille eduskuntalain perusteella annettuun toimivaltuuteen, eikä kyseessä voi olla omaisuuden pakkolunastukseen verrattava tilanne. Eri tilanteet eroavat toisistaan siinä, että tilanteen vakavoituessa puolustusvoimille on annettu lainsäädännöllisesti laajempia toimivaltuuksia omaisuuden käyttöön ja muutostoimenpiteiden suorittamiseen.
Häiriötilanteissa yksilöillä on yhtäläinen oikeus oikeusturvaan ja sen mekanismeihin kuin normaalioloissa, minkä vuoksi hallinnon hyvät periaatteet sekä muut oikeusperiaatteet kuten lainalaisuus- ja suhteellisuusperiaate ovat päteviä myös valmiutta kohotettaessa. Omaisuudensuojaa voidaan rajoittaa tietyin periaattein myös viranomaisyhteistoiminnassa.
Yhtenä osana sotilaallista maanpuolustusta ja kokonaisturvallisuutta viranomaisella on oikeus ulottaa erinäisiä toimenpiteitä omaisuudensuojan suojaamalle yksityiselle alueelle, ja näin ollen puuttua kansalaisten etuihin, oikeuksiin tai velvollisuuksiin. Tämän oikeusdogmaattisen tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella omaisuudensuojan ja maanpuolustuksen välistä kollisiotilannetta, ja selvittää vallitsevan lainsäädännön vaikutuksia käytännön toimintatapoihin. Yksityisen omaisuudensuoja ei ole niin ehdoton, ettei sitä voida missään tilanteessa rajoittaa, vaan joissain tapauksissa yksittäisen henkilön omaisuudensuojaa rajoittamalla voidaan turvata laajemman joukon perusoikeudet. Tämän perusteella puolustusvoimat voi lähtökohtaisesti rajoittaa yksilön omaisuudensuojaa maanpuolustuksen tukemiseksi ottamalla käyttöön kiinteistöjä.
Tutkimuksen teemaa tarkastellaan kolmessa eri tilanteessa: normaalioloissa, poikkeusoloissa ja silloin kun puolustustilalain lisätoimivaltuudet ovat käytössä. Tutkimuksen perusteella puolustusvoimat voi lähtökohtaisesti rajoittaa omaisuudensuojaa sotilaallisten syiden vuoksi silloin, kun se on puolustusvoimien tehtävien suorittamiseksi välttämätöntä. Syyn tulee kuitenkin perustua puolustusvoimille eduskuntalain perusteella annettuun toimivaltuuteen, eikä kyseessä voi olla omaisuuden pakkolunastukseen verrattava tilanne. Eri tilanteet eroavat toisistaan siinä, että tilanteen vakavoituessa puolustusvoimille on annettu lainsäädännöllisesti laajempia toimivaltuuksia omaisuuden käyttöön ja muutostoimenpiteiden suorittamiseen.
Häiriötilanteissa yksilöillä on yhtäläinen oikeus oikeusturvaan ja sen mekanismeihin kuin normaalioloissa, minkä vuoksi hallinnon hyvät periaatteet sekä muut oikeusperiaatteet kuten lainalaisuus- ja suhteellisuusperiaate ovat päteviä myös valmiutta kohotettaessa. Omaisuudensuojaa voidaan rajoittaa tietyin periaattein myös viranomaisyhteistoiminnassa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]