Hirvieläinonnettomuuksien vähentäminen kantatiellä 54 välillä Vojakkala-Riihimäki, esiselvitys
Soosalu, Laura; Udd, Antti; Lehto, Kari (2019-08)
Soosalu, Laura
Udd, Antti
Lehto, Kari
Uudenmaan ELY-keskus
08 / 2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-795-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-795-9
Tiivistelmä
Kantatiellä 54 välillä Vojakkala – Riihimäki on tapahtunut viimeisen viiden vuoden 2014-2018 aikana useita hirvionnettomuuksia, ja kaurisonnettomuuksien määrä on ollut selvässä kasvussa. Selvityksessä on tutkittu toimenpiteitä, joilla liikenneturvallisuutta voidaan parantaa ja hirvieläinonnettomuuksien määrää ja vakavuutta vähentää. Työssä on käytetty pohjana paikkatietoaineistoja ja erilaisia kartta-aineistoja. Onnettomuustiedot pohjautuvat poliisin ja Suomen riistakeskuksen aineistoihin (Destia iLiitu). Suunnittelukohteeseen on tehty kaksi maastokäyntiä hirvieläinten kulkureittien ja riista-aidan sopivan paikan selvittämiseksi.
Selvityksessä on esitetty rakennettavaksi n. 5 km pitkä riista-aita nykyisen riista-aidan itäpuolelle ja täydennettäväksi valaistusta riistaaitojen ja nykyisen valaistuksen välisille osuuksille. Valaistus parantaa yleisesti liikenneturvallisuutta ja helpottaa hirvieläinten havaitsemista niillä osuuksilla, joihin riista-aitaa ei voida rakentaa.
Ehdotetulla riista-aidalla sekä nykyisen valaistuksen täydennyksellä henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien vähenemä on keskimäärin 0,03 onnettomuutta vuodessa eli 2,3 prosenttia ja liikennekuolemien vähenemä 0,004 onnettomuutta vuodessa eli 2,5 prosenttia (Tarva MT 6.0-ohjelma).
Saavutettavuus on tarkistettu. Liitteet 1-3 ovat karttoja.
Selvityksessä on esitetty rakennettavaksi n. 5 km pitkä riista-aita nykyisen riista-aidan itäpuolelle ja täydennettäväksi valaistusta riistaaitojen ja nykyisen valaistuksen välisille osuuksille. Valaistus parantaa yleisesti liikenneturvallisuutta ja helpottaa hirvieläinten havaitsemista niillä osuuksilla, joihin riista-aitaa ei voida rakentaa.
Ehdotetulla riista-aidalla sekä nykyisen valaistuksen täydennyksellä henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien vähenemä on keskimäärin 0,03 onnettomuutta vuodessa eli 2,3 prosenttia ja liikennekuolemien vähenemä 0,004 onnettomuutta vuodessa eli 2,5 prosenttia (Tarva MT 6.0-ohjelma).
Saavutettavuus on tarkistettu. Liitteet 1-3 ovat karttoja.
Kokoelmat
- Raportteja [1082]