Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Doria etusivu
  • ELY-keskus
  • Raportteja
  • Näytä viite
  •   Doria etusivu
  • ELY-keskus
  • Raportteja
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Raskaan liikenteen taukopaikat Helsingin seudun MAL-prosessissa

Herneoja, Anne; Hietala, Markku; Asikainen, Paju; Ronkainen, Alpo; Von Zansen, Jani; Lindroos, Katja (2019-07-03)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Raportteja 18 2019.pdf (7.389Mt)
Lataukset: 


Herneoja, Anne
Hietala, Markku
Asikainen, Paju
Ronkainen, Alpo
Von Zansen, Jani
Lindroos, Katja
Uudenmaan ELY-keskus
03.07.2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN: 978-952-314-779-9
Tiivistelmä
Raskaan liikenteen taukopaikkatarve on merkittävä etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa sijaitsee valtakunnallisia terminaaleja ja pääväyliä. Tarvetta on noin 2-3:lle raskaan liikenteen palvelu- ja taukopaikka-alueelle enintään 30 minuutin ajoajan päässä Helsingin satamista, Helsinki-Vantaan lentoasemalta sekä suurista rakennustyömaista sekä Kehä III:n varren logistiikka-alueilta.
Taukopaikkoja tarvitaan kuljetusten toimivuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Kuljetusalan toimijat ja etujärjestöt pitävät taukopaikka-alueiden puutetta vakavana ongelmana, johon pitäisi löytää pikainen ratkaisu. Valtion intressissä on myös järjestää kuljettajille mahdollisuus noudattaa ajo- ja lepoaikasäädöksiä. Kuntien intressinä on edistää toimivaa liikennejärjestelmää, mutta usein taukopaikka-alueille on myös muita maankäyttötarpeita. Suurin haaste on saada käyttöön riittävän suuria maa-alueita pääväylien liittymien tuntumasta.
Raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttamisen kustannus- ja vastuunjakomallissa esitetään, että valtion osuus taukopaikkojen rakentamisen investoinneista on 75% ja pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen osuus 25% suhteutettuna asukaslukuun ja riippumatta taukopaikan sijaintikunnasta. Myös kansainvälisten esimerkkien valossa on ilmeistä, ettei taukopaikkojen rakentaminen ja ylläpito ole liiketaloudellisesti kannattavaa. Valtiolla on oltava päävastuu alueiden ylläpidosta sekä siitä, että kuljettajille on tarjolla vähim-mäispalvelut. Kuntien tulee osoittaa alueet taukopaikoille. Kuljettajat ja yritykset maksavat palveluiden käytöstä.,
Kustannus- ja vastuunjakomalliin sitoutumista edistettäisiin kirjaamalla periaate MAL 2019 suunnitelmaan ja sopimalla rakennettavat kohteet seuraavassa MAL-sopimuksessa.

Saavutettavuus tarkistettu.
Kokoelmat
  • Raportteja [842]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste