Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 5142 Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 5142 Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns delaktighet : En studie om professionellas syn på barns delaktighet inom barnskyddet och barnomsorgen

Granrot, Sabina (2019)

 
Avaa tiedosto
granrot_sabina.pdf (744.2Kt)
Lataukset: 


Granrot, Sabina
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051015158
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att se på hur personal inom barnomsorgen och barnskyddet ser på barns delaktighet samt hur förutsättningarna ser ut för barn att vara delaktiga. I denna avhandling tittar jag på barns delaktighet och deras möjligheter att vara delaktiga i sin klientprocess inom socialtjänsten och inom dagvården. Avhandlinges forskningsfrågor är: Hur definierar socialarbetare och barnträdgårdslärare delaktighet? Hur ser arbetet kring barns delaktighet ut i praktiken? Från vilken ålder erbjuds barnet att vara delaktig i socialarbetet? Hur ser förutsättningarna ut för barn att vara delaktiga?

Den teoretiska grunden i avhandlingen baserar sig på kapabilitetsteorin. I den teoretiska referensramen fördjupar jag mig i centrala bergrepp för den här avhandligen så som välbefinnande, delaktighet, barns delaktighet, barncentrerat socialt arbete samt småbarnspedagogik.

Avhandlingen är en kvalitativ forskning där insamlingsmetoden varit intervjuer som analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys. Respondenterna är fyra stycken socialarbetare inom barnskyddet och tre barnträdgårdslärare.

Professionella ser barns delaktighet som att se, lyssna och låta barnet komma till tals samt att ge dem möjlighet att kunna påverka det som sker i deras omgivning. I praktiken innebär inom barnskyddet att träffa och höra barnet, att skapa kontakt och inge förtroende och trygghet. Det är också mycket upp till den professionella själv hur delaktig barnet bjuds in att vara. Förutsättningarna för att göra barnen
delaktiga påverkas i hög grand av överbelastningen inom barnskyddet. Det önskas mera tid för att bygga upp klientrealtionen med barnen och ett mindre antal klienter åt gången. Det strävas efter att se och höra alla barn som har ett språk och det kränvs ett spelöga kring avgörandet om vem som är kapabel till att vara delaktig och vilken typ av delaktighet som är möjlig.

På daghem är det också personalens uppgift att få barnen delaktiga och det kräver att personalen stöder barnen och ger dem de förutsättningar som delaktighet kräver. Barnen behöver samtidigt gränser och ramar för att skapa struktur och rutiner. Inom barnomsorgen påverkas förutsättningarna av att dagsprogrammet ofta är full späckat och att barnen får mycket serverat. Idag är daghemsgrupperna även stora och det gör det svårt att få alla barnen involverade och delaktiga. Förutsättningar för delaktighet kräver också att barnträdgårdslärarna ska kunna erbjuda intressanta och utmanande aktiviteter som passar barnens intresse och förmågor.
Kokoelmat
  • 5142 Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka [37]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste