Fysisk och virtuell tandemundervisning : En innehållsanalys av tandemprincipernas förekomst i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner i klasstandem och eklasstandem
Joffs, Christian; Aarrekangas, Jacob (2019)
Joffs, Christian
Aarrekangas, Jacob
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118102
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053118102
Tiivistelmä
Tandem inom språkinlärning betyder att två personer med olika modersmål bildar ett tandempar och lär sig varandras språk i interaktion och ömsesidigt samarbete. I klasstandem tillämpas tandem i skolkontext som modell för språkundervisning i språkligt blandade undervisningsgrupper. I Finland tillämpas klasstandemmodellen speciellt i de två inhemska språken, svenska och finska. Eklasstandem är en vidareutveckling av klasstandem som äger rum i en virtuell lärmiljö.
Alla former av tandemundervisning baserar sig på tre tandemprinciper:
- Principen om ömsesidighet, vilken innebär att lärandet sker genom en fungerande växelverkan i tandemparet.
- Principen om autonomi, vilken innebär att eleverna själva ansvarar för valet av metoder och teman för inlärningen.
- Principen om autenticitet, vilken innebär att inlärningen sker i en äkta språkmiljö med en partner som har den andra partnerns målspråk som modersmål.
Det övergripande syftet med denna avhandling är att beskriva likheter och skillnader mellan klasstandem och eklasstandem, med fokus på tandemprinciper i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner.
Våra forskningsfrågor är:
1. Hur framträder tandemprinciperna i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner i klasstandem?
2. Hur framträder tandemprinciperna i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner i eklasstandem?
Utgående från våra forskningsfrågor har vi använt oss av kvalitativ innehållsanalys. Vårt empiriska material för avhandlingen består av två lärarhandledningar, klasstandem och eklasstandem. Vi har analyserat materialet i dessa lärahandledningar och lagt vårt fokus på att se hur tandemprinciperna ömsesidighet, autonomi och autenticitet framkommer i lärarhandledningstexterna och instruktionerna till eleverna i de olika uppgiftskategorierna från lärarhandledningarna.
Resultaten för vår avhandling visar att fokus i både klasstandem och eklasstandem ligger på ömsesidighetsprincipen eftersom tandemprincipen ömsesidighet tydligt framkom när instruktionerna uppmanade till samarbete eller växelverkan. Tandemprincipen autonomi fann vi att till en viss del begränsades av uppgiftsinstruktionerna. Gällande eklasstandem erbjöds tandemparen en större autonomi eftersom det där tydligare framkom att eleverna kunde göra egna val. Tandemprincipen autenticitet framkom i och med att eleverna kunde använda sin egen språkliga bakgrund och därmed erbjuda en språklig autenticitet i den autentiska kommunikationssituationen. Utöver dessa resultat fann vi att tandemprinciperna sällan nämndes explicit i de analyserade texterna eller instruktionerna.
Alla former av tandemundervisning baserar sig på tre tandemprinciper:
- Principen om ömsesidighet, vilken innebär att lärandet sker genom en fungerande växelverkan i tandemparet.
- Principen om autonomi, vilken innebär att eleverna själva ansvarar för valet av metoder och teman för inlärningen.
- Principen om autenticitet, vilken innebär att inlärningen sker i en äkta språkmiljö med en partner som har den andra partnerns målspråk som modersmål.
Det övergripande syftet med denna avhandling är att beskriva likheter och skillnader mellan klasstandem och eklasstandem, med fokus på tandemprinciper i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner.
Våra forskningsfrågor är:
1. Hur framträder tandemprinciperna i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner i klasstandem?
2. Hur framträder tandemprinciperna i lärarhandledningstexter och elevinstruktioner i eklasstandem?
Utgående från våra forskningsfrågor har vi använt oss av kvalitativ innehållsanalys. Vårt empiriska material för avhandlingen består av två lärarhandledningar, klasstandem och eklasstandem. Vi har analyserat materialet i dessa lärahandledningar och lagt vårt fokus på att se hur tandemprinciperna ömsesidighet, autonomi och autenticitet framkommer i lärarhandledningstexterna och instruktionerna till eleverna i de olika uppgiftskategorierna från lärarhandledningarna.
Resultaten för vår avhandling visar att fokus i både klasstandem och eklasstandem ligger på ömsesidighetsprincipen eftersom tandemprincipen ömsesidighet tydligt framkom när instruktionerna uppmanade till samarbete eller växelverkan. Tandemprincipen autonomi fann vi att till en viss del begränsades av uppgiftsinstruktionerna. Gällande eklasstandem erbjöds tandemparen en större autonomi eftersom det där tydligare framkom att eleverna kunde göra egna val. Tandemprincipen autenticitet framkom i och med att eleverna kunde använda sin egen språkliga bakgrund och därmed erbjuda en språklig autenticitet i den autentiska kommunikationssituationen. Utöver dessa resultat fann vi att tandemprinciperna sällan nämndes explicit i de analyserade texterna eller instruktionerna.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [595]