Digi-manuell slöjd : En elevgrupps och lärares möte med 3D-modellering, 3D- skrivning och e-textilier i slöjdämnet.
Borg, Rasmus (2019)
Borg, Rasmus
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060418394
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019060418394
Tiivistelmä
Inom de senaste två decennierna har teknologi som används i skolor utvecklats i rask takt. Kombinationen av det digitala och det konkreta framhävs speciellt inom maker- rörelsen för att minska abstraktionen i digital utrustning. Slöjd som läroämne har innehållsmässiga förutsättningar för att erbjuda elever undervisning i både traditionella och digitala arbetsmetoder.
Studiens syfte är att granska hurdan kunskaps- och färdighetsutveckling som kommer till uttryck då tre typer av maker-inspirerad ämnesteknologisk utrustning integreras i en mångmateriell lektionssekvens i ämnet slöjd, vilken planeras och genomförs av forskaren och slöjdlärare. Därtill undersöks hur eleverna tar sig an arbetsområdet. I och med lektionssekvensens mångmateriella karaktär synliggörs även samlärarskap mellan slöjdlärare och forskaren.
Studien genomförs som en aktionsforskning i en cykel där lektionssekvensens samtliga sju lektioner följs upp. Som informanter valdes en slöjdgrupp i årskurs sju. Datainsamlingsmetoder som användes var i huvudsak observation och enkät men även planeringstillfällena mellan slöjdlärare och forskaren inspelades och analyserades.
Studien påvisar att eleverna kunskaps- och färdighetsmässigt utvecklats under lektionssekvensens gång. Inslaget av den ämnesteknologiska utrusningen i undervisningen hade en motiverande inverkan på eleverna även om arbetsområdet visade sig vara för brett. Avslutande reflektioner mellan slöjdlärare och forskaren synliggör utmaningar med slöjdundervisning i en extern maker-verkstad.
Studiens syfte är att granska hurdan kunskaps- och färdighetsutveckling som kommer till uttryck då tre typer av maker-inspirerad ämnesteknologisk utrustning integreras i en mångmateriell lektionssekvens i ämnet slöjd, vilken planeras och genomförs av forskaren och slöjdlärare. Därtill undersöks hur eleverna tar sig an arbetsområdet. I och med lektionssekvensens mångmateriella karaktär synliggörs även samlärarskap mellan slöjdlärare och forskaren.
Studien genomförs som en aktionsforskning i en cykel där lektionssekvensens samtliga sju lektioner följs upp. Som informanter valdes en slöjdgrupp i årskurs sju. Datainsamlingsmetoder som användes var i huvudsak observation och enkät men även planeringstillfällena mellan slöjdlärare och forskaren inspelades och analyserades.
Studien påvisar att eleverna kunskaps- och färdighetsmässigt utvecklats under lektionssekvensens gång. Inslaget av den ämnesteknologiska utrusningen i undervisningen hade en motiverande inverkan på eleverna även om arbetsområdet visade sig vara för brett. Avslutande reflektioner mellan slöjdlärare och forskaren synliggör utmaningar med slöjdundervisning i en extern maker-verkstad.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]