Bilder av Kaskö : Urvalet av platser och historia i en småstads imageprocess
Hertzberg, Eva (2019)
Hertzberg, Eva
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814866
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050814866
Tiivistelmä
Till följd av globalisering och avindustrialisering har tidigare industristäder börjat omforma sig från produktions- till konsumtionssamhällen och konkurrera på en ny bas byggd på image och rekreation. 1977 inledde den stora industrianläggningen Metsä-Botnia sin verksamhet i Kaskö och kom att påverka allt från befolkning till infrastruktur. Anläggningen lades ner 2009, med följden att hundratals invånare stod utan arbete. Turister och nya invånare lockas nu med bilden av den lugna och trygga, havsnära och idylliska småstaden.
Avhandlingens syfte är att åskådliggöra hur platser och tidsepoker väljs ut i en småstads imageprocess. Genom att se på turistbroschyrer och hemsidor vid sidan av intervjusvar av invånare och offentliga personer görs en jämförande analys av två olika slag av bilder av staden. Analysen stöds av teori om stadskultur och bildproduktion, kulturarv, platser och platslöshet. Fokus ligger på föreställningar om stadens historia och hur platser väljs eller väljs bort för att representera denna.
Det viktigaste primärmaterialet utgörs av intervjuer med Kasköbor utförda under ett fältarbete 2010 samt reklam för staden i form av turistbroschyrer. Till relevant litteratur hör John Urrys och Carol Crawshaws artikel “Tourism and the photographic eye” om det visuellas betydelse i formandet av turistiska bilder, Deborah Stevensons Cities and Urban Cultures och Sharon Zukins The Cultures of Cities om stadens bildproduktion, David Lowenthals The Heritage Crusade and the Spoils of History och Regina Bendix artikel Heredity, Hybridity and Heritage from One Fin de Siécle to the Next om kulturarvsprocessen samt Anthony Giddens The Consequences of Modernity och David Harveys Condition of Postmodernity. An enquiry into the origins of cultural change om platsen.
Resultatet av analysen är att de platser som i första hand framhävs är sådana som förankras i en image av en havsnära småstadsidyll. Snarare än någon viss historisk epok ser man tillbaka på ett obestämt ”förr”. Invånarna uppskattar sin stad och är stolta över den men oroar sig för en framtid med en åldrande befolkning och bristande service. I bilden utåt är tomheten ersatt av lugn och stillhet och oron av lugn, ro och trygghet. Dessa bilder är skapade i kontrast till en tänkt trängsel och jäkt i en storstad.
Avhandlingens syfte är att åskådliggöra hur platser och tidsepoker väljs ut i en småstads imageprocess. Genom att se på turistbroschyrer och hemsidor vid sidan av intervjusvar av invånare och offentliga personer görs en jämförande analys av två olika slag av bilder av staden. Analysen stöds av teori om stadskultur och bildproduktion, kulturarv, platser och platslöshet. Fokus ligger på föreställningar om stadens historia och hur platser väljs eller väljs bort för att representera denna.
Det viktigaste primärmaterialet utgörs av intervjuer med Kasköbor utförda under ett fältarbete 2010 samt reklam för staden i form av turistbroschyrer. Till relevant litteratur hör John Urrys och Carol Crawshaws artikel “Tourism and the photographic eye” om det visuellas betydelse i formandet av turistiska bilder, Deborah Stevensons Cities and Urban Cultures och Sharon Zukins The Cultures of Cities om stadens bildproduktion, David Lowenthals The Heritage Crusade and the Spoils of History och Regina Bendix artikel Heredity, Hybridity and Heritage from One Fin de Siécle to the Next om kulturarvsprocessen samt Anthony Giddens The Consequences of Modernity och David Harveys Condition of Postmodernity. An enquiry into the origins of cultural change om platsen.
Resultatet av analysen är att de platser som i första hand framhävs är sådana som förankras i en image av en havsnära småstadsidyll. Snarare än någon viss historisk epok ser man tillbaka på ett obestämt ”förr”. Invånarna uppskattar sin stad och är stolta över den men oroar sig för en framtid med en åldrande befolkning och bristande service. I bilden utåt är tomheten ersatt av lugn och stillhet och oron av lugn, ro och trygghet. Dessa bilder är skapade i kontrast till en tänkt trängsel och jäkt i en storstad.