SAMTIDEN OCH ÅHÖRARNA I ANDREASKYRKANS PREDIKNINGAR 2007-2017
Storlund, Britt-Marie (2019)
Storlund, Britt-Marie
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040511303
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040511303
Tiivistelmä
Undersökningen handlar om hur anknytningen till samtid och åhörare fungerar i Andreaskyrkan under åren 2007–2017. Det är en församling i Stockholm med 200 medlemmar. Orsaken till att jag är intresserad av Andreaskyrkan är att den betonar möten människor emellan samt att hitta kopplingar mellan Bibeln och vårt samhälle. Vidare är de inte rädda för att använda nya former för predikan. Det är en utmaning att hålla predikningar i vårt mångfacetterade samhälle. En tioårsperiod är rimlig med tanke på nutida predikningar.
Materialet består av tio predikningar som jag har lyssnat till. Predikanterna har en varierande bakgrund. Spridningen är stor med tanke på ålder och erfarenhet. Det är en kvalitativ undersökning.
Predikanterna använder sig av personliga och privata berättelser. Andreaskyrkan använder sig verkligen av känslor som åhörarna kan ta del av. Ibland ledde undersökningen till chockresultat med tanke på ordval. Det förekommer många orter som det är lätt att identifiera sig med, t.ex. Arlanda, Syrien, Småland och Kungsträdgården. Med tanke på samhället nämns droger, tiggare, radioprogram och boende för personer med olika funktionsnedsättningar. Även det att man fuskar med olika saker för att det ska bli billigare behandlas. Politik, kriget i Syrien, invandrare och litteratur är andra ämnen som förekommer. Predikanterna tar med åhörarna med hjälp av frågor. Vidare varierar de innehållet med jag, du, vi, ni, man och någon. Kommunikationsprocessen och dialogen fungerar. Sista meningen i predikan är viktig och detta har predikanterna tänkt på. Upprepningar och kontraster förekommer och det gör att det är lättare att ta till sig innehållet. Sammanfattningsvis går det att säga att Andreaskyrkan har en stark anknytning till åhörare och samhälle. Predikningarna är aktuella och innehållet lätt att ta till sig. Texter tolkas och det väsentliga lyfts fram. Evangeliet speglas med de förhållanden som råder idag. Den teoretiska referensramen ger värdefull kunskap för vad man ska ta i beaktande vid förberedelse av en predikan.
Materialet består av tio predikningar som jag har lyssnat till. Predikanterna har en varierande bakgrund. Spridningen är stor med tanke på ålder och erfarenhet. Det är en kvalitativ undersökning.
Predikanterna använder sig av personliga och privata berättelser. Andreaskyrkan använder sig verkligen av känslor som åhörarna kan ta del av. Ibland ledde undersökningen till chockresultat med tanke på ordval. Det förekommer många orter som det är lätt att identifiera sig med, t.ex. Arlanda, Syrien, Småland och Kungsträdgården. Med tanke på samhället nämns droger, tiggare, radioprogram och boende för personer med olika funktionsnedsättningar. Även det att man fuskar med olika saker för att det ska bli billigare behandlas. Politik, kriget i Syrien, invandrare och litteratur är andra ämnen som förekommer. Predikanterna tar med åhörarna med hjälp av frågor. Vidare varierar de innehållet med jag, du, vi, ni, man och någon. Kommunikationsprocessen och dialogen fungerar. Sista meningen i predikan är viktig och detta har predikanterna tänkt på. Upprepningar och kontraster förekommer och det gör att det är lättare att ta till sig innehållet. Sammanfattningsvis går det att säga att Andreaskyrkan har en stark anknytning till åhörare och samhälle. Predikningarna är aktuella och innehållet lätt att ta till sig. Texter tolkas och det väsentliga lyfts fram. Evangeliet speglas med de förhållanden som råder idag. Den teoretiska referensramen ger värdefull kunskap för vad man ska ta i beaktande vid förberedelse av en predikan.
Kokoelmat
- 614 Teologia [58]