Avdelningsskötarnas introduktion i arbetet
Allen-Ollas, Charlotta (2019)
Allen-Ollas, Charlotta
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901152197
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901152197
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tutkimukseen osallistuneiden osastonhoitajien saamaa perehdytystä ja millaista perehdytystä he olisivat tarvinneet. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä käytettiin tietämyksen hallinnan menetelmää (Knowledge Management), joka selvittelee, miten yritys tai organisaatio käsittelee, hallinnoi ja jakaa sisäistä osaamistaan. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta, joka koostuu kahdeksan, enintään viisi vuotta Etelä-Suomen sairaanhoitopiirin alueella osastonhoitajana toimineen henkilön yksilökohtaisista haastatteluista. Tutkimuksen tulos osoittaa, että perehdytys koostuu kolmesta erilaisesta vaiheesta: aika ennen intensiivistä perehdytystä, intensiivisen perehdytyksen aika ja aika intensiivisen perehdytyksen jälkeen. Ajalla ennen intensiivistä perehdytystä tarkoitetaan aikaa ennen varsinaisen työn alkamista. Tänä aikana uutta osastonhoitajaa voidaan valmistella perehdytykseen esimerkiksi lähettämällä hänelle etukäteen perehdytysmateriaalia. Intensiivisen perehdytyksen vaihe käsittää ajan, jolloin työ on vastikään alkanut ja perehdytettävä on toisen henkilön välittömässä ohjauksessa. Tämä ajanjakso voi kestää joistakin päivistä muutamaan kuukauteen. Perehdytykseen tyytyväisimpien työntekijöiden intensiivisen perehdytyksen vaihe oli kestänyt viikoista kuukausiin. Työntekijät, joilla ei ollut perehdyttäjää, kokivat jääneensä kokonaan ilman perehdytystä. Intensiivivaiheen perehdytysohjelmaksi toivottiin standardoitua perehdytysmallia, joka räätälöitäisiin kullekin perehtyjälle soveltuvaksi huomioiden hänen työtehtävänsä ja aiemman työkokemuksensa. Nimetyn mentorin kanssa työskentely katsottiin uuden osastonhoitajan perehdytyksen onnistumisen edellytykseksi. Intensiivisen perehdytyksen jälkeinen aika tarkoittaa aikaa, jolloin osastonhoitaja työskentelee itsenäisesti eikä ole enää toisen henkilön välittömässä ohjauksessa. Osastonhoitajan yksilöllisistä tarpeista lähtevä vuosikellon mukainen jatkuva ohjaus, jatkokoulutus ja mentorointi ovat tälle perehdytyksen vaiheelle tärkeitä.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [132]