Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diabetiker i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare upplever en diabetikers skolvardag

Knutar, Emmelie (2018)

 
Avaa tiedosto
knutar_emmelie.pdf (1.035Mt)
Lataukset: 


Knutar, Emmelie
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120149610
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka hur lärare upplever att det är att ha en diabetiker i klassen och hur de upplever att arbeta med en diabetiker i klassen samt hur samarbetet mellan skolan och hemmet fungerar.

Följande forskningsfrågor har utformats utgående från syftet:
1. På vilket sätt upplever lärare att ha en diabetiker i sin klass?
2. På vilket sätt upplever lärare att arbeta med en diabetiker i klassen?
3. På vilket sätt upplever lärare samarbetet med hemmet?

Forskningsansatsen är av kvalitativ karaktär. För att få en djupare och bredare förståelse för hur lärare upplever och arbetar med en diabetiker i sin klass, valdes semistrukturerad intervju. Antalet intervjuade lärare är sex stycken.

Resultaten visade att lärarna tycker att en diabetiker berikar klassrummet och ger läraren lagom med utmaningar under skoldagen. Alla diabetiker är olika och har olika utgångslägen, vilket gör att det alltid finns en viss osäkerhet hos lärarna hur diabetikern kommer att klara av vardagen i skolan och vilka problem hen kan stöta på. De intervjuade lärarna ansåg att planeringen av undervisningen kräver mer tid och engagemang. Lärarna hade varierande mängd kunskap om vad diabetes är och hur sjukdomen diabetes fungerar i praktiken. Lärarna hade olika erfarenheter kring hur det är att ha en elev med diabetes i sin klass. Diabetikern ansågs vara utgångspunkten i lärarnas planering och fördelarna att ha en diabetiker i klass var övervägande fler än nackdelarna.

Alla intervjuade ansåg att föräldrarna är en oerhörd resurs att tillgå. Samarbetet och att kunna kommunicera med varandra är guld värt. Lärarna ansåg att relationen mellan hemmet, skolan och diabetikern bör fungera, för att diabetikerns vardag ska fungera optimalt. Lärarna ansåg också att det är alla involverades ansvar att diabetikerns välbefinnande och blodsockerbalans tas i beaktande. Relationen till föräldrarna är avgörande, eftersom diabetikerns dagar inte ser lika ut. Lärarna tyckte att det är viktigt att föräldrarna hör av sig och berättar om eventuella förändringar och skolan i sin tur hör av sig till föräldrarna. Avhandlingen och resultatet bygger på hur det är att leva med diabetes och hur det fungerar under en skoldag.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [433]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste