Hur konstrueras en lärande konsult? : Sex samtal med konsulter om kunskap, kunskapspraktiker och yrkeskonstruktion
West, Jessica (2018)
West, Jessica
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121751143
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121751143
Tiivistelmä
Det här är en avhandling om experter, problemlösare, lagspelare, tänkare, fiktiva figurer och icke-konsulter. Samtidigt är det här en avhandling om samtal, diskurser, arketyper och om konstruktion. Men framför allt är det här en avhandling om konsulter och kunskap – om konsulters kunskap och om konsulters lärande.
Konsulters lärande är inte på något sätt unikt, men representerar en miljö där kunskapen är specifikt påtaglig. Är konsulter själva medvetna om denna påtaglighet? Hur lär de sig? Hur talar konsulter om sitt lärande och sin egen kunskap? Hur konstruerar de sin kunskap? Mot denna bakgrund konstrueras studiens forskningsfråga och huvudsyfte: Hur konstrueras en lärande konsult?
I jakten på svaret på forskningsfrågan vänder jag mig genom kvalitativa samtal till sex konsulter verksamma i den kontext jag är intresserad av. Jag tar reda på hur de lär sig, hur de delar erfarenheter, vilket stöd de får och hur de talar om sin egen kunskap och sin yrkeskonstruktion. Jag letar efter mönster i deras berättelser och skapar utgående ifrån mönstren arketyper; konsulten som erfaren expert, konsulten som problemlösare, konsulten som social lagspelare, konsulten som ensam tänkare, konsulten som fiktiv figur och konsulten som icke-konsult. Dessa arketyper analyseras som diskurser i ljuset av avhandlingens teoretiska grundpelare: Mats Alvessons (2000, 2004, 2006) och Stefan Furustens (2017, 2018) diskussioner om kunskapsarbetare samt Silvia Gherardis (2000, 2006, 2007), Antonio Stratis (1999, 2007, 2008) och Davide Nicolinis (2003, 2012) tankar om kunskapspraktiker.
Analysen gav upphov till kunskapspraktiker som vittar om att studiens konsulter lär sig genom erfarenheter, problemlösning, sociala praktiker, tankeverksamhet, berättelser och distans, precis i enlighet med den konstruktion Gherardi (2000) redogör för. Resultatet sammanfattas i en modell över konsulternas kunskapspraktiker, och modellen kan ses som ett resultat som är applicerbart på ett större empiriskt material.
Jag har alltså skapat arketyper och kunskapspraktiker utgående ifrån konsultsamtalen och därigenom konstruerat en lärande konsult. Fastän dessa arketyper inte på något sätt är konstanta eller slutliga, så vittnar de om konsulternas lärande – ett lärande som aldrig bör sluta studeras.
Konsulters lärande är inte på något sätt unikt, men representerar en miljö där kunskapen är specifikt påtaglig. Är konsulter själva medvetna om denna påtaglighet? Hur lär de sig? Hur talar konsulter om sitt lärande och sin egen kunskap? Hur konstruerar de sin kunskap? Mot denna bakgrund konstrueras studiens forskningsfråga och huvudsyfte: Hur konstrueras en lärande konsult?
I jakten på svaret på forskningsfrågan vänder jag mig genom kvalitativa samtal till sex konsulter verksamma i den kontext jag är intresserad av. Jag tar reda på hur de lär sig, hur de delar erfarenheter, vilket stöd de får och hur de talar om sin egen kunskap och sin yrkeskonstruktion. Jag letar efter mönster i deras berättelser och skapar utgående ifrån mönstren arketyper; konsulten som erfaren expert, konsulten som problemlösare, konsulten som social lagspelare, konsulten som ensam tänkare, konsulten som fiktiv figur och konsulten som icke-konsult. Dessa arketyper analyseras som diskurser i ljuset av avhandlingens teoretiska grundpelare: Mats Alvessons (2000, 2004, 2006) och Stefan Furustens (2017, 2018) diskussioner om kunskapsarbetare samt Silvia Gherardis (2000, 2006, 2007), Antonio Stratis (1999, 2007, 2008) och Davide Nicolinis (2003, 2012) tankar om kunskapspraktiker.
Analysen gav upphov till kunskapspraktiker som vittar om att studiens konsulter lär sig genom erfarenheter, problemlösning, sociala praktiker, tankeverksamhet, berättelser och distans, precis i enlighet med den konstruktion Gherardi (2000) redogör för. Resultatet sammanfattas i en modell över konsulternas kunskapspraktiker, och modellen kan ses som ett resultat som är applicerbart på ett större empiriskt material.
Jag har alltså skapat arketyper och kunskapspraktiker utgående ifrån konsultsamtalen och därigenom konstruerat en lärande konsult. Fastän dessa arketyper inte på något sätt är konstanta eller slutliga, så vittnar de om konsulternas lärande – ett lärande som aldrig bör sluta studeras.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [416]