Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Åbo Akademi
  • Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
  • 5 Yhteiskuntatieteet
  • 516 Kasvatustieteet
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visioner och verklighet : Argumentationsanalys av texter om lärarutbildningen i Finland

Nylund, Anna (2018)

 
Avaa tiedosto
nylund_anna.pdf (1.249Mt)
Lataukset: 


Nylund, Anna
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112749305
Tiivistelmä
I och med samhällets förändring och utveckling återspeglas förändringsbehoven också till lärarutbildningen. Hur ska detta hanteras? Finns det uttalade förväntningar på lärarutbildningen som handlar om denna relation mellan samhällsförändring och lärarutbildning? Dessa är frågeställningar som har utgjort grund för studieintresset.
Syftet med denna avhandling är att analysera utvecklingsförslag och framtidsperspektiv gällande lärarutbildningarna i Finland i ett pedagogiskt perspektiv. Analysen är gjord utgående ifrån anföranden av centrala utbildningspåverkare.
De forskningsfrågor som utgör grund för avhandlingen presenteras nedan:
1. Hur beskriver de olika tongivande utbildningspåverkarna lärarutbildningen år 2017?
2. Vilka är visionerna för lärarutbildningen i framtiden, enligt de olika tongivande
utbildningspåverkarna?
3. Hur ska dessa visioner förverkligas, enligt de olika tongivande
utbildningspåverkarna?
För att hantera analysen av anföranden om lärarutbildningen krävs det orienteringspunkter. Orienteringspunkterna i denna avhandling utgörs av några grundläggande, så kallade grundproblem inom pedagogiken.
Denna studie görs inom ramen för den kritiska pedagogiska forskningens paradigm. Jag använder mig av textanalysen som kvalitativ metod och analyserar och tolkar materialet utgående från analysmetoden argumentationsanalys.
Resultatet visade på det mångfasetterade utmaningarna som lärarutbildningen möter – både då det gäller år 2017 och potentiella utmaningar för framtiden. Studien visade att samtliga tongivande utbildningspåverkare har samma mål med lärarutbildningen – en strävan efter lärare och utbildning i världsklass, men vägen dit uppfattas ofta på olika sätt. Alla utbildningspåverkare i mitt material är överens om att övningsskolorna ska ha en central roll då det kommer till lärarutbildningen. Enligt materialet är bristen på koherens i utbildningen och bristen på intensiv induktion för att de nyanställda lärarna den största svagheten i den finländska lärarutbildningen år 2017. Sammanfattningsvis kan konstateras att lärarutbildningen är i en ständig förändringsprocess full med motstridiga krav. Enligt studien betraktas lärarutbildningen av de centrala utbildningspåverkarna i mycket positiv dager. Med detta följer samtidigt en stor mängd förväntningar som ställs på lärarutbildningen.
Resultatet visade att utbildningspåverkarnas visioner för framtiden främst handlar om att skapa koherens genom hela utbildningen där induktionen får en central roll. Därtill argumenterar utbildningspåverkarna för de centrala nyckelaktörernas (övningsskolorna, universiteten, kommunerna, städerna) roll och engagemang i utvecklandet av lärarutbildningen. Ansvaret ska ligga hos nyckelaktörer och övningsskolorna ska axla ett stort ansvar. Därav är det viktigt att föra en diskussion om både visioner och verklighet. I diskussioner om visioner, framtid och verklighet är det viktigt att ställa kritiska frågor och ha de grundläggande frågeställningarna i åtanke. Studien visar att en ärlig och öppen dialog med en positiv anda skapar den bästa lärarutbildningen.
Kokoelmat
  • 516 Kasvatustieteet [431]

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Kansalliskirjasto
Kirjastoverkkopalvelut
PL 15 (Unioninkatu 36) 00014 Helsingin yliopisto
Tietosuoja
doria-oa@helsinki.fi | Yhteydenotto | Saavutettavuusseloste