#LedigaJobb : En studie om hur sociala medier används i rekrytering
Rodas, Ketty (2018)
Rodas, Ketty
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111247922
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111247922
Tiivistelmä
Användningen av sociala medier bland företag har ökat under de senaste åren. Sociala medier används flitigt i marknadsföringssyfte och har allt mera även börjat användas inom andra områden - framförallt inom rekrytering. Detta är ett fenomen som är rätt så nytt vilket har lett till att forskningen inte klarat av att hålla jämn takt med tillämpningen. Därför återstår det fortfarande obesvarade frågor vad gäller användningen av sociala medier i rekrytering.
I den här avhandlingen undersöker jag ifall sociala medier fungerar som ett hjälpverktyg i rekryteringsprocessen och hur de i sådana fall fungerar som ett hjälpverktyg. Jag tar även reda på av vilken anledning och på vilket vis sociala medier används i rekrytering och vilka möjligheter och utmaningar sociala medier medför. Något som är omdiskuterat är frågan om bakgrundskontroller av arbetssökande på sociala medier. Det är en aktivitet som varken rekryterare eller forskare kan enas om – är det etiskt korrekt? Det faktum att aktiviteten befinner sig i en gråzon gör det till ett väldigt intressant ämne och därför valde jag att i min avhandling att sätta fokus på bakgrundskontroller av sökanden på sociala medier. Dock har även andra aspekter av sociala medier i rekryteringsprocessen, såsom arbetsplatsannonsering, employer bradning och headhunting, behandlats i avhandlingen.
För att ta reda på hur företag använder sig av sociala medier i sin rekryteringsprocess valde jag att genomföra kvalitativa intervjuer med sju rekryterare. Jag fick höra om rekryterarnas erfarenheter, tankar och åsikter om användandet av sociala medier i rekryteringsprocessen. Utifrån intervjuerna och tidigare forskning om ämnet kunde jag sedan besvara avhandlingens syfte.
Alla rekryterarna kunde konstatera att sociala medier endast haft positiva följder på deras rekryteringsprocess. Arbetsplatsannonsering på sociala medier anses medföra synlighet och reducerade kostnader för företagen. Sociala medier är även ett effektivt verktyg för att marknadsföra företagets varumärke som arbetsgivare med målet att attrahera de bästa kandidaterna till företaget. Många rekryterare väljer att utföra bakgrundskontroller av sökande på sociala medier för de anser att de får en bättre uppfattning om personen utifrån den information som finns att hittas på sociala medier. Dock är detta en aktivitet som inom EU omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR) och därmed bryter rekryterarna mot lagen, omedvetet eller medvetet, när de väljer att söka upp information om sökanden på sociala medier.
Sociala medier är en interaktiv och informell kommunikationskanal och jag har i min undersökning därför kunnat dra slutsatsen att de för arbetssökande och företag närmare varandra. Rekryteringsprocessen har blivit personligare och mer människonära än tidigare tack vare sociala medier. Jag kan också konstatera att en rekryteringsstrategi inte endast kan förlita sig på sociala medier, men de kan fungera som ett effektivt hjälpverktyg i rekryteringsprocessen. Sociala medier har stor potential och företag kan ha stor nytta av att utnyttja deras fulla potential i sin rekryterings-process.
I den här avhandlingen undersöker jag ifall sociala medier fungerar som ett hjälpverktyg i rekryteringsprocessen och hur de i sådana fall fungerar som ett hjälpverktyg. Jag tar även reda på av vilken anledning och på vilket vis sociala medier används i rekrytering och vilka möjligheter och utmaningar sociala medier medför. Något som är omdiskuterat är frågan om bakgrundskontroller av arbetssökande på sociala medier. Det är en aktivitet som varken rekryterare eller forskare kan enas om – är det etiskt korrekt? Det faktum att aktiviteten befinner sig i en gråzon gör det till ett väldigt intressant ämne och därför valde jag att i min avhandling att sätta fokus på bakgrundskontroller av sökanden på sociala medier. Dock har även andra aspekter av sociala medier i rekryteringsprocessen, såsom arbetsplatsannonsering, employer bradning och headhunting, behandlats i avhandlingen.
För att ta reda på hur företag använder sig av sociala medier i sin rekryteringsprocess valde jag att genomföra kvalitativa intervjuer med sju rekryterare. Jag fick höra om rekryterarnas erfarenheter, tankar och åsikter om användandet av sociala medier i rekryteringsprocessen. Utifrån intervjuerna och tidigare forskning om ämnet kunde jag sedan besvara avhandlingens syfte.
Alla rekryterarna kunde konstatera att sociala medier endast haft positiva följder på deras rekryteringsprocess. Arbetsplatsannonsering på sociala medier anses medföra synlighet och reducerade kostnader för företagen. Sociala medier är även ett effektivt verktyg för att marknadsföra företagets varumärke som arbetsgivare med målet att attrahera de bästa kandidaterna till företaget. Många rekryterare väljer att utföra bakgrundskontroller av sökande på sociala medier för de anser att de får en bättre uppfattning om personen utifrån den information som finns att hittas på sociala medier. Dock är detta en aktivitet som inom EU omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR) och därmed bryter rekryterarna mot lagen, omedvetet eller medvetet, när de väljer att söka upp information om sökanden på sociala medier.
Sociala medier är en interaktiv och informell kommunikationskanal och jag har i min undersökning därför kunnat dra slutsatsen att de för arbetssökande och företag närmare varandra. Rekryteringsprocessen har blivit personligare och mer människonära än tidigare tack vare sociala medier. Jag kan också konstatera att en rekryteringsstrategi inte endast kan förlita sig på sociala medier, men de kan fungera som ett effektivt hjälpverktyg i rekryteringsprocessen. Sociala medier har stor potential och företag kan ha stor nytta av att utnyttja deras fulla potential i sin rekryterings-process.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [502]