Läraren som ledare : en studie kring lärarens syn på sitt ledarskap i klassrummet
Andreas, Strandvall (2018)
Andreas, Strandvall
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120750000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120750000
Tiivistelmä
Lärarens ledarskap sätts dagligen på prov av elever som deltar i den grundläggande utbildningen. Lärarna i dagens skola möter nya utmaningar i takt med att den nya läroplanen tagits i bruk under hösten 2016. Ändringar och reformer läggs på varandra och kvar står läraren med elever att undervisa. Ledarskapet i klassrummet kräver mer reflektion kring ledarskapet än tidigare. Författarens intresse för ledarskap står som grund för denna kvalitativa avhandling.
Undersökningens syfte är att kartlägga hur medvetna läraren är om sitt ledarskap i klassrummet. Vilken typ av ledarskap utövar lärarna och hurdan ledarstil har lärarna i dagens grundläggande utbildning?
Undersökningens syfte är att kartlägga hur medvetna läraren är om sitt ledarskap i klassrummet. Vilken typ av ledarskap utövar lärarna och hurdan ledarstil har lärarna i dagens grundläggande utbildning?
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [432]